h1

Det umulige gjort mulig, del 468

desember 4, 2013

På en måte er det litt paradoksalt at en som er så glad i julen, er så lite driftig på julebakst. Ikke har jeg særlig moro av det heller. Når sant skal sies, er jeg ikke blodfan av julekakesmaken heller. Men det hører jo med. Og jeg skjønner at når man har satt barn til verden, så skylder man dem på et vis å bake til jul.

Litt, i hvert fall.

Og ja,  det er innafor med ferdigkjøpt pepperkakedeig. Men det er jo ikke nok. Alt skal jo bugne i julen.

Nå har vi bodd i dette huset i under ett år, så jeg synes fortsatt jeg kan si at jeg ikke er helt dus med ovnen. Jeg er ikke helt kjent med hvordan den steker enda. Derfor slipper jeg unna en del slag. Man kan ikke sette i gang med sandkaker og makroner i en ovn man ikke er trygg på. Det skjønner alle.

Jeg tenkte jeg skulle dra i gang med en idiotsikker løsning med eldstemann i dag. Sånne risboller eller hva det heter. Jeg vet ikke om det kvalifiserer til julebakst, men det er nå små kaker som kan legges i boks, så for meg så gjør det i hvert fall det. Og de skal ikke innom ovnen.

Derfor vet jeg ikke om jeg skal le eller grine når jeg nå kan servere risboller som, helt sant, smaker brent. På kjøkkenet står , nok en, i hjel brent kjele. Det skal bare ikke være mulig. Alt jeg skulle gjøre, var å smelte kokesjokolade og Delfiafett. Og her gikk det altså galt. Det brant seg. Så veldig også.

Motivasjonen svikter.

Kanskje jeg skulle ta sikte på et julemarked i helgen? Det er jo så mye fint å få kjøpt i disse dager. Men så var det dette med tradisjoner og barna, da. Jeg kan ikke være bekjent av at de ser tilbake på en barndom hvor juleduften kun dreier seg om svibler og gløgg. Kanskje jeg skal prøve å ansvarliggjøre barnas mormor? Som heller ikke går under tilnavnet Bakermester Harepus til vanlig. Men hun er jo tross alt mormor, og bør med det være sitt ansvar bevisst. Hun trenger jo ikke gå for goroen, men en berlinerkrans eller to bør vel kunne la seg gjøre?

Og jeg kan rulle marsipan. Jeg skal jammen lage en landsby i marsipan. Tema skal være snømenn. Tre kuler oppå hverandre. Kan ikke skjønne annet enn at det må bli bra. Dessuten kan det umulig brenne seg.

Rød konditorfarge til nisselue. Veldig juleaktig. Og relativt kreativt.

Spør du meg.

16 kommentarer

  1. Pepperkaker … 9,90 på Europris 🙂


    • Det er jo bare å åpne boksen, -så lukter det jul i huset! 😉


  2. Hva kan jeg bidra med? Bakekurs? Pepperkakedeig?


    • Åh, et bakekurs hadde vært fantastisk. Jeg fatter ikke hvordan du får det til! Kanskje du kan sende meg en idiotsikker oppskrift?? Sånn SKIKKELIG idiotsikker? Som ikke må forberedes i flere dager? Det har jeg ikke tålmodighet til, vet du..


  3. Jeg baker ikke noe jeg heller, da annet enn bursdagskaker. For vi har nok av bursdager i årets siste måneder. Alt av julekaker kan kjøpes i fine bokser på butikken. Til en rimeligere pris enn om jeg skulle kjøpt ingrediensene og brukt timer på å banne og steike på kjøkkenet.

    Men et tips til smelting av sjokolade; Bruk alltid vannbad.


    • 🙂 Og jeg tenkte faktisk på vannbad! Men så ble jeg så usikker når dette Delfiafettet skulle med.. Vannbad det også,da??


  4. Du skriver så fantastisk morsomt !!! Takk for det ! Jeg er innom bloggen din hver dag og humrer og ler. Du har en sånn fin evne til å sette ting i perspektiv uten å være dømmende eller nedlatende ovenfor de du skriver om. Og med en sånn humor ! Well done
    ( som det heter på godt norsk…).
    Og forresten; de har noen pepperkaker på Europris som er så utrolig gode ! Hjerter som til og med har hull i seg hvis en skulle få lyst å henge noen opp ! Det er ikke den tradisjonelle boksen som er i brun plast med rødt lokk, men den som har noen fargerike trekanter på seg ( står på samme sted). Jeg må ha flere, den jeg kjøpte ble bare borte liksom…
    Så hverken du eller mor behøver å fortvile; det finnes smakfulle alternativer bare noen tiere unna !!! Stå på !! :-))

    Mvh
    Lena


    • Tusen takk for veldig hyggelig tilbakemelding!! Det er jo akkurat sånn jeg ønsker å bli oppfatta! 😉
      Skjønner jeg må ta turen på Europris!


  5. Og nå som du har fått tips om smelting av sjokolade så kan du driste deg til å rulle marsipanen i sjokolade og la de stivne. Blir digg. Og ser imponerende ut. Men rød konditorfarge er også fint, da 🙂


    • Hihi, her blir det marsipanrulling til uka, ja! Og garantert fråtsing av smelta sjokolade for mor.. Deeeet er godt, det! 🙂


  6. He he. Hvis jeg skal bidra med noe, måtte det være å fortelle om mine første risboller. Joda, de så fine ut, og ble lagt i en kakeboks som ble satt i et rom sammen med andre kakebokser som skulle spares til jul. Men hva skjedde? Joda, mugg! Da jeg åpna boksen etter noen dager: mugg! Så da lærte jeg at de må bakes rett innunder jul, og de må stå i kjøleskap! Bare som et tips. He he. Morsomt å lese bloggen din!


    • Oi, det her er jo viktig informasjon! Det ville være svært upassende om jeg skulle servere mugne julekaker! Hmm.. Bare noen dager, asså??! Da har jeg vel egentlig bare en mulighet: Fråtse sjøl før det er for sent! Juhu! Den brente smaken har jeg uansett blitt vant til.. 😉


  7. Ta en glassbolle, brekk melkesjokolade( f.eks to store á 200g) og legg i. Sett skålen i et vannbad (ps: pass på at det er litt plass rundt glassbollen, den utvider seg i varme og jeg fikk et år ødelagt en pga dette), når sjokoladen er smeltet, rør i puffet ris (cornflakes kan også brukes), sett små topper på bakepapir og sett kaldt til stivning. Enklere kan det ikke gjøres. De mugler ikke i kjøleskap, iallefall ikke på et par uker eller tre…
    lykke til!


    • Jeg prøvde den med cornflakes! Var godt! Og lett! 🙂


  8. Jeg baker ikke mye til jul, men disse fikk jeg til: http://detsoteliv.no/oppskrift/bountykuler
    Bare å fråtse 😉


    • Mmmm.. Takk for tips! 🙂



Legg igjen en kommentar

