h1

Gransking meg her og gransking meg der.

mars 17, 2013

Kjære barnehagefolket.

Jeg hadde ikke tenkt å havne på barnehagegranskingkjøret, men jeg merker at jeg har litt jeg må ha sagt likevel. Jeg synes det er fint at noen gransker ting og tang i samfunnet vårt. Det er viktig med fokus og søkelys på ting som ikke fungerer som det skal. Barnehagegranskingen gir meg fint lite. Ikke blir jeg sjokkert, ikke blir jeg opplyst, ikke blir jeg engasjert. Jeg har sjekket tilstandsrapportene til de to barnehagene vi har erfaring med, uten puls eller gisp, ellers har jeg hoppet over det meste av de uttallige artiklene VG har hatt den siste tiden.

Kjære fine, gode mennesker som jobber i barnehagene i dette landet. TAKK. Tusen hjertelig takk. For at dere står opp hver morgen for å passe på barna våre. For at dere smilende står i gangen når vi kommer, uavhengig om dere har sovet godt, kranglet med egne familiemedlemmer eller spist frokost. Alltid gir dere oss følelsen av at vi er velkommen i barnehagen og at dere har ventet på barnet vårt. Tusen takk for at barna våre er viktige for dere. Takk for at dere vil bli kjent med dem. At dere vet hva de liker å ha på brødskiva og at dere ser når de føler seg usikre. Takk for at barna våre ikke «bare» er barn, men at det er viktig for dere at de har det bra. Vi kjenner det. Hver dag.

Selv har jeg begrenset erfaring med arbeid i barnehage. Jeg hadde sommerjobb noen år da jeg var student og vet derfor litt om hvordan hverdagen ser ut. Med egne barn trenger man i grunn ikke erfaring med slikt arbeid for å tenke seg hvordan det må være. Vi vet hvordan det er å ha èn sur unge ved middagsbordet. Legg til to med forkjølelse. En med adferdsvansker. Fire som krangler om hvem som skal få leke med dukken med det lengste håret når maten er spist. Tre med manglende matlyst. Fem med kronisk munndiarè. En som gråter fordi han savner mamma. Og åtte som trenger hjelp til å smøre på skiva. Ta også med fravær av en tiltrengt vikar. Innsparing.

Mange av oss ville sikkert skreket. Holdt for ørene. Bannet.

Men hva gjør barnehagefolket? De er der. Med hele seg. De prater, lytter, svarer, grensesetter, passer på og smiler. Sammen med våre barn. Tusen, tusen takk.

Takk for at barna våre opplever at de er betydningsfulle i barnehagen. For at dere samler små, søte historier som har skjedd i løpet av dagen, og deler det med oss når vi kommer og henter. Takk for at dere minner oss på at barna trenger caps når det begynner å bli sterk sol. At dere har oversikt over hva barna har gjort på do og hvor mange brødskiver de har spist.

Tusen takk for at dere er så tålmodige med masete foreldre. Som meg. Takk for at dere i hvert fall ser ut som dere er interesserte når jeg forteller hvordan sønnen min har sovet om natta. Jeg tror interessen er oppriktig.

Tusen takk for at jeg føler meg trygg når jeg drar fra barnehagen. Når jeg ser at dere står i vinduet med barnet mitt på armen. Selvom barnet mitt gråter, så vet jeg at dere kommer til å sørge for at det får en fin dag. Takk for at dere likevel sender meg en melding hvis han har vært lei seg når jeg har dratt. For å fortelle at nå leser han bok og ler høyt. Hjertelig takk for at dere reflekterer masse rundt mitt barns lek og læring. Det glemmer jeg stadig selv. Takk for at dere lukker trappegrinda, har øyne i nakken og bruker refleksvest på ungene når de er på tur. Jeg vet at sikkerhet er viktig for dere. Og jeg stoler på dere. Selvfølgelig stoler jeg på dere.

De aller fleste mennesker ser tilbake på tiden i barnehagen som en positiv og trygg tid. Det kommer ikke av seg selv.

I morgen synes jeg vi skal si til de ansatte i barnehagen at vi synes de er flinke. Og at vi heier på dem.

Heia! Og takk.

39 kommentarer

  1. Fantastisk bra skrevet! Tar meg friheten å dele denne!


  2. Enig med deg!
    Jeg må legge til at jeg er takknemlig for å bli vist hva barnet mitt kunne, jeg ble mer enn en gang overrasket over at barnet mitt kunne alt det jeg trodde det var for lite til.

    Barnehageansatte er en støtte og rådgiver for foreldrene også innimellom.


    • Absolutt! Og det der med for liten til.. Blitt overrasket mange ganger! 🙂


  3. Slutter meg til Lise over her.

    Jeg ble rett og slett rørt over det du har skrevet. Midt oppi alt «kaoset» så klarer de ansatte i barnehagen å lærer treåringene mine å bli interessert i bokstaver, de kan telle til ti på engelsk, de kan klippe og de kan si unnskyld.
    For det er ikke kaos i barnehagen, det er ORGANISERT, det bare ser ikke slik ut.


    • Nemlig!


    • Vi har ikke kaos i barnehagen vår iallefall, ser ikke slik ut verken for oss eller ungene. Ellers er jeg takknemlig for akuratt de samme punktene som du og sikkert andre foreldre :), og i tillegg så glad for at de anstatte trives så godt på jobb og med våre barn at det smitter over på deres liv ellers og vi ikke har noe sykefravær eller vikarer i tillegg. Barna er så viktige i vår barnehage at det ikke er til å tro. ❤ Ikke vil de hjem heller….


  4. Husfrue! Her slår du til med et fantastisk flott og SERIØST innlegg!! Flott og godt skrevet!!


    • Ja, har du sett? Nå står vel ikke verden til påske, men da fikk jeg i hvert fall sagt det. 😉


  5. Som barnehageansatt må jeg si at ble veldig smigret av det du skrev,og det varmet godt! Deilig med positive innspill fra fornøyde foreldre som ser den viktige jobben vi gjør =) Tusen takk!


  6. Jeg er vanligvis ikke noe flink til å legge igjen kommentarer i blogger siden jeg abonnerer på dem med Google Reader og det er så pes og å gå inn i bloggene og kommentere. (lenge leve latskapen). Men nå måtte jeg, for du rørte meg. Du skriver det jeg tenker. Jeg beundrer de som jobber i barnehage, og syns de fortjener hurra og klapp på skuldra og mer til. Jeg håper mange av dem leser blogginnlegget ditt! De fortjener alle gode ord.


    • Og nå ble jo JEG glad også! Takk:-)


  7. Fantastisk skrevet. Jeg traff en av de som for noen år tilbake passet våre barn her forleden og da fikk jeg tatt meg sammen og takket henne for at hun var der, hver dag, mens de unge pedagogene kom og gikk ( og midt i sin nyutdannethet var pedagogene rørende ideologiske og vi foreldre var totalt avhengige av de som hadde vært i gamet en stund)


  8. Enig! Nå er det noen år siden vi hadde barnehagebarn, men det har alltid vært helt klart for meg at jeg aldri hadde takla en så utfordrende jobb. All honnør til barnehageansatte som står på, viser omsorg og hanskes med kravstore foreldre.


  9. Takk for hyggelige ord 🙂 De varmer midt oppe i all kritikken og innsparingene. For det er sånn… vi strekker oss i begge ender for å tilfredstille alle parter, rart vi ikke går av på midten 😉


  10. Tusen takk for velskrevende ord… jeg fikk tårer i øynene her jeg…
    Dette skal jeg ta med meg videre!

    -førskolelærer-


  11. Så bra skrevet – dette fikk jeg lyst til å skrive ut og klistre på døra i barnehagen så alle kan lese det! En påminnelse om å være takknemlig i en travel hverdag der vi suser til og fra!


  12. Støtter innlegget fullt ut, men det er ikke dette det er snakk om. Det er snakk om møkkete barnehager med muggen mat, for dårlig bemanning og potensielle dødsfeller på uteområdene. Hjelper ikke å være blid og grei dersom barna slår seg ihjel eller kveles til døde i huskestativet. Det er DET det er snakk om.


  13. Fantastisk tenkt og skrevet! 🙂 Helt enig med deg og de andre kommentarene her!


  14. For et supert blogginnlegg. Tok meg selv i å sitte og nikke, og være enig i det du skriver. Selv om min datter nå er blitt skolejente, er jeg så utrolig takknemlig for den jobb barnehagen gjorde for henne i de årene hun var der.
    Og – du skriver så bra 🙂 Leste flere innlegg etter dette, og du skaffet deg nettopp en ny følger i meg 🙂
    Stå på videre.


  15. Jeg er SÅ enig med deg! Ungene våre har det fantastisk i barnehagen! Og at det kommer frem at barn faktisk kan bli smittet i barnehagen, det kom ikke som noe sjokk på meg….. 🙂


  16. Så kjekt å lese, godt at foreldre kommer på banen med GODe erfaringer og ser den viktige når det stormer rundt oss. 🙂


  17. Tusen takk for fin tilbakemelding på jobben vi i barnehagen gjør. Det varmer en «gammel» ped.leders hjerte 🙂


  18. Det er utrolig godt å se at arbeidet vi gjør i barnehagen blir satt så stor pris på. TAKK!
    -Barne og ungdomsarbeider-


  19. Tuusen takk 😘Godt å lese i disse tider, hvor fokuset kun er negativt😃

    Hilsen en pedagog !!!


  20. Aller først vil jeg si tusen takk for dette rørende innlegget! Deretter vil jeg si takk for at du deler det. Vi som jobber i barnehage er der for barna og foreldre mentalt og fysisk. Det er godt å lese at du har en god opplevelse av barnehagen. Dette skal jeg huske på i fremtiden. Mvh Christine, førskolelærerstudent 🙂


  21. Hei :9 Du skriver at «De aller fleste mennesker ser tilbake på tiden i barnehagen som en positiv og trygg tid. Det kommer ikke av seg selv.

    I morgen synes jeg vi skal si til de ansatte i barnehagen at vi synes de er flinke. Og at vi heier på dem.»

    Helt ENIG i det , men hva med ALLE de barna som ikke detter og slår seg pga manglende rutiner i forhold til Hms eller blir syke av dårlig hygiene rutiner … MEN som blir utsatt for sekuelle overgrep fra de er 0-6 (og lengre). de ALLER fleste av dem går i barnehage og har gått i barnehage . Jeg er barnehagelærer student og har egne barn men har aldri jobbet i barnehage , men har allerede merket meg at dette emnet er TABU , selv i utdanningen vår . OG DET ER ETTER MIN MENING HELT UAKSEPTABELT . For meg betyr det å være flink i jobben sin å inneha kunnskaper som relevante i forhold til jobben som skal gjøres . Jeg heier på BARNA 🙂 . At barnehageansatte følger rammeplanen er ikke et valg , det er JOBBEN 🙂
    Ps : tar med en prakis fortelling jeg hørte på et seminar med pedagogstudentene:En gutt på ca 8 år var med foreldrene sine ute også fikk han øye på en «ukjent» dame , han løp umiddelbart bort til henne og ville gi henne en klem . Damen(tidligere barnehageansatt) kjente han igjen og ble like glad. Foreldrene spurte gutten om han husket henne , hvorpå gutten svarte , «nei men jeg husker hvordan hun fikk meg til å føle meg » 🙂


    • Hei Lilly! Takk for engasjement og søt historie! 🙂 dette innlegget var ment som et motsvar til alt det negative som er å lese i VG om dagen. Et skikkelig velfortjent klapp på skuldra til de mange tusen barnehageansatte som står på alt de kan for at barna våre skal ha det bra.Det er jeg som mamma utrolig takknemlig for.Du fremmer en viktig problemstilling, nemlig hvordan fange opp de mange barn som lever med overgrep, frykt eller vold. Her har vi alle et kjempeansvar, både i kraft av å jobbe med barn, men også i å være «mannen i gata». Kanskje kommer det et innlegg om dette senere:)


  22. Tusen takk for et saklig og oppriktig innlegg! Det er ikke alltid vi i barnehagen føler oss så verdifulle som vi kanskje egentlig er, og de fleste av oss hører sjelden ros og takk for alt det vi gjør for å ikke bare være et «oppbevarings tilbud» for barna mens foreldre er på jobb.
    Det er godt at vi har noen rundt oss som tar seg en liten pause for å verdsette det gode som faktisk blir gjort istedenfor å hele tiden lete etter feil og mangler og ting som skal gjøres bedre, evalueres og innstrammes.
    Takk for gode ord.
    Hilsen mannlig assistent


  23. Tusen takk for dine ord…de rørte og varmet 🙂 Jobber i bhg selv, og syns det er en gave å være rundt barna hver dag ❤


  24. Helt, helt enig!! Jeg sendt mail til min bhg i forrige uke, hvor jeg fortalte det samme som du skriver her. Det gjorde dagen dems! Velfortjent at de får ros. Lett å klage når man ikke er fornøyd, vanskelig å rose når alt er bra.


  25. Takk : )


  26. Tusen tusen takk for varmende gode ord. Trenger å høre det innimellom. Selv om jeg både er barnehagelærer og har barn selv, er det så godt å høre at andre foreldre syns vi gjør en god jobb. Til Lilly som kommenterte dette med overgrep, misbruk og dette. Jeg er helt enig. Derfor leste jeg mye om dette utenom studiene. Samme med mobbing. Er helt enig med at dette er viktig. Jeg gjør mitt beste sammen med mitt team på min avdeling, for å se alle, også for å se barn som gjerne ikke har det alt for bra i hverdagen ellers. Det er så trist og tungt når en står med begge skoene plantet midt oppe i det hele. Men til gjengjeld, følelsen av at du vet at du har hjulpet nettopp dette barnet finnes ikke prislapp på. .Det er viktig at vi som jobber sammen på avdelingen er et team, vi er avhengige av hverandre for å få hverdagen til å gå rundt.

    Men igjen, Husfrue, dine ord varmer mye mer enn du aner. 🙂 TUSEN TAKK! ❤


  27. Utrolig bra skrevet, ble rørt til tårer. Jeg har 3 barn som har gått i samme barnehage, og aldri har jeg følt det utrygt å levere barna. Og som flere i kommentar feltet her sier – Jeg blir stadig overrasket over hvor mye de lærer som jeg trodde de var for små til. Dette var en velfortjent hyllest til flott barnehage personell. 🙂


  28. Eg får heilt tårer i augene av å lese dette. Tusen takk!
    Takk for at du verdset arbeidet vi gjer i barnehagen!
    Takk for at du har fokus på det viktigste; barna sin kvardag!
    Takk for at du seier ting høgt og deler tankane dine!

    Ønskar deg og dine ein lys og god vår!


  29. Tusen takk, for saklige og gode ord 🙂
    Det er så givende og godt å jobbe i bhg., og vi er heldige som får passe på det kjæreste foreldre har – det skal vi være ydmyke over! 🙂 Selv har jeg, som mamma, bare positive erfaringer fra min datters bhg. også, og følte at de voksne SÅ henne, HØRTE henne og KJENTE henne – og det gjør godt i mammahjertet ❤


  30. Takk Havfrue for fantastiske refleksjoner om de tusener barnehageansatte. Har hatt tre barn i barnehage og er takknemlig hver dag for jobben de ansatte har gjort. Dessuten gir du en fin motsats til VG-journalistikken om krise alltid og overalt. God påske til deg og dine.


  31. vakkert..måtte dele disse flotte ordene på min fb vegg.. ble varm langt inni hjerterota.. tusen takk for reflekterte ord


  32. Jeg skratter og smiler av dine humoristiske poster,
    men leser dette atter engang med tårer trillende nedover kinna.
    Du har så rett, og jeg glemmer å rose de ansatte for alt de gjør for og med mine barn.
    Du beskriver så godt det jeg tror vi alle tenker, bare vi tar oss tid til å tenke oss om.

    Så en stor takk til deg også, tenk så mange foreldre som har reflektert over dette og hvor mange ansatte i barnehager som har fått annerkjennelse, ros og takk for den utrolige jobben de gjør med, og for, de som betyr aller mest for hver og en av oss.


    • Så fint skrevet! Takk! 🙂



Legg igjen en kommentar

