h1

Hverdagstakk

mars 19, 2013

-Så artig at så mange likte innlegget mitt/hyllesten til barnehagefolket! Med over 2000 facebookdelinger, må det sies å ha vært et innlegg som engasjerer folk.

Det er bra

Jeg har fått en del tilbakemeldinger fra folk som arbeider i barnehagen. Det er nesten ille hvor glade de er for mine takk. Det har fått meg til å tenke. Samt konkludere. Vi må bli flinkere til å vise at vi setter pris på de ulike yrkesgruppene. Ja, det er en selvfølge at barnehagene følger rammeplanene. Og at kunnskapsløftet følges i skolen. Selvsagt skal helsearbeidere følge loven. Alle skal følge loven. Men det er ingen selvfølge med den oppriktige omsorgen som blir gitt. Ei heller de mange «ekstra milene» som blir gått. Tenk på alle arbeidstakere som gjør mer enn akkurat det de må. Jeg tror det gjelder de fleste. Og det må vi vise at vi ser.

Etter dager på flyttefot, finner man en del ting i sitt usystematiserte kaos. Her om dagen dukket et påskekort opp i mitt. Kortet var fra det første året jeg jobbet som lærer, og jeg hadde sirlig laminert det. På kortet står å lese «Kjære deg! Tusen takk for en flott forestilling vi fikk se med 4. klasse i går! Her ligger det masse jobb bak, vi er glade for at du har gjort det! God påske! » Det betød kjempemye for meg. Jeg kastet ikke kortet nå heller. Kommer ikke til å gjøre det. Hver gang jeg finner kortet, skal jeg tenke på at det var en hyggelig tilbakemelding, men jeg skal også tenke på at det er på tide at jeg kommer med hyggelige tilbakemeldinger selv. For det betyr mye. Og det koster lite.

Det er et tankekors at man kan lese om legen som reddet livet mitt. Eller advokaten som fikk meg frifunnet. Eller snekkeren som bygget opp huset vårt etter brannen. For eksempel. Og takk og gudskjelov for det. Men det er ikke så ofte man kan lese om hva årene i barnehage, tiden på skolen, møtet med dirigenten i barnekoret eller samtalene med helsesøster gjorde for at et menneske kom seg fint gjennom livet. Ofte vet hverken barn eller voksen at det var nettopp deres innsats som gjorde at det ble tatt noen kloke valg.

Derfor tenker jeg at denne hverdagstakken.. Den er viktig.

Vi trenger den alle sammen.

(Og jada. Jeg har fått andre tilbakemeldinger også. I går, for eksempel. Husfrue! Greit at du skriver om seriøse ting også, men nå vil vi høre om at du driter deg ut igjen! Vi vil le!   Jada. Jeg har ikke slutta å drite meg ut selvom jeg er seriøs innimellom også. To be continued).

2 kommentarer

  1. Takk til deg som skriver blogginnlegg (innimellom de mer seriøse) som får meg til å le høyt og lenge! 🙂 Merci!


  2. synes din hyllest var rettet personlig til meg- slik føltes det;) Derfor var det så viktig å dele den på fb. Tror mange av mine venner og kollegaer tok den til sitt hjerte også;) Håper alt er bra med dere- kommer gjerne på innflyttingskaffe en helg;) Stor klem!



Legg igjen en kommentar

