h1

Idyll

februar 19, 2013

Hei alle dere som har hatt en koselig kveldsstund med barna deres! Som har drukket kakao og spist nybakte rundstykker, som har fortalt spennende eventyr før barna sovnet med et smil rundt munnen! Dere som har vannkjemmet håret til de leende barna mens de satt i badekaret, mens far stod i dusjen og blåste såpebobler!

SÅ FINT FOR DERE.

Her var ikke 3-åringen sulten da vi skulle spise kveldsmat. 1-åringen var veldig sulten, og spiste så mye at vi av naturlige årsaker måtte gå opp på badet etter endt måltid. Da var 3-åringen sulten. Og han var ikke klar for å sitte igjen alene nede. Så da fikk han to brødskiver med leverpostei, uten agurk, som han måtte spise på badet. Situasjonen ville muligens ha tatt matlysten fra de fleste, men ikke fra min tapre, sultne sønn. Frøkna måtte sporenstreks i badekaret. Det er hun ikke særlig glad i. Da hun illsint protesterte over vannet som kom over hodet hennes, var sønnen ferdig med maten. Og han ville ha mer. Nå. Mor forsøkte å forklare så rolig hun kunne, men dette lot seg vanskelig gjøre, da det lille mennesket i badekaret har et stemmevolum en operasangerinne ville misunt henne. Da bestemte husets blivende tenor seg for å delta i hylekoret. Sangen harmonerte ikke. For å si det sånn. Jeg skal ikke nekte for at jeg slang på en tone i ny og ne, uten at det økte kvaliteten på arien nevneverdig. Sønnen glemte heldigvis at han var mer sulten, og ville bade. Byttet gikk relativt knirkefritt. Jeg overså glatt at han insisterte på å ha med seg drikkekoppen i badet, selvom jeg ikke kan garantere for vannkvaliteten etter badegjest 1.

Noe som lignet fred, ro og en dose harmoni fylte rommet. Datteren ble lagt uten problemer, og mor i huset fant frem håndkle for å tørke sin sønn. Det skulle hun ikke ha gjort. Det var nemlig feil håndkle. Og hvis jeg trodde han markerete seg i stad, er jeg usikker på hva jeg skal kalle dette. Lillesøster våknet umiddelbart, og hylekoret var et faktum. Da er gode råd dyre, og man forbanner blekkspruten og dens åtte armer.  3-åringen fikk en lekse om å skrike, han skrek høyere, lillesøster insisterte på å skrike så sant hun ikke fikk holde mor i fingeren, storebror fikk beskjed om å holde seg på badet til han var ferdig med å skrike, et krav han valgte å ikke forholde seg til, lillesøster skrek mer, mor sang med harde konsonanter, og stemningen var DÅRLIG.

Etter hvert skjønte sønnen at skrikingen var lite hensiktsmessig. Datteren skjønte ikke at man kan sove uten å holde mor i hånden. Fikk løsrevet meg nok til å sette på en lydbok til storebror og lovt han at jeg snart var tilbake. Det tok sin tid.

Da jeg kom inn igjen, sov han. Stakkar. Nybadet og i pysj. Men uten fluortablett og tannpuss. Eller lesing fra mor og prat på sengekanten.

Hjertesmerte. Og så irritert jeg blir på alle som har hatt det så hyggelig i kveld.

I morgen er det min tur.

Håper jeg.

 

5 kommentarer

  1. You made my day. I dag har jeg faktisk kost meg med unger, aktivitetsbøker og kvelds før mormor tok legginga. Og siden din versjon høres veldig kjent ut setter jeg desto mer pris på dagens versjon. Håper du får en god natt og en morgendag som glitrer! 🙂


  2. Huff, fælt å le – men det gjør jeg. Jepp, i morra er det din tur til en dose idyll.


  3. Her er yngste tre mnd og eldste snart tre år. Men kjenner meg igjen. Fint å lese. Hey, hvor det går noen ganger når jeg er alene med de. Og den hjertesmerten da..


  4. hahaha! Fantastisk!


  5. Du er ikke alene for å si det sånn… 😉



Legg igjen en kommentar

