h1

FN-dag

oktober 24, 2012

Når man er pedagog av yrke, bør man egentlig huske at det er FN-dag i dag. Og akkurat 2 måneder til julaften. FN – dagen blir ofte markert i skole og barnehage, og selvsagt er det bra og viktig med fokus på FN. Nå er jo jeg i permisjon, og FN-dagen er ikke det jeg har tenkt mest på i det siste. Må jeg innrømme. Nytt for meg er det også å ha et barn som har blitt såpass stor at jeg bør prate med han om de viktige tingene i livet. Dette kom jeg på når jeg så facebookstatusen til en venninne, hvor det stod at barna hennes gledet seg stort over denne merkedagen. Shit, tenkte jeg. Her har jeg missa igjen. Men det er ikke for sent. Ved frokostbordet tar dette plass over havregryn og melk. (Og sukker. Minimalt til han, maksimalt til meg.)

Jeg: Jaja, i dag er det jammen FN- dagen. Stillhet fra snart 3-åringen. –Vet du hva det er å være fattig? Sønnen rister så vidt på hodet, mens han synger en Sabeltannlåt. Jeg overdøver sangen (som for øvrig er oppriktig bra, bare hør på denne http://www.youtube.com/watch?v=fvOjKSIsApk  jeg eeeelsker dansebandsoundet, åt skogen med hiv o hoi, lissom!!) og fortsetter:

Det er mange barn som ikke er så heldige som deg, de har ikke penger til å kjøpe seg mat eller klær. Hallo, vi snakker en treåring, jeg sy-nes det var riktig å legge lista her. Ingen særlig reaksjon. Det må sterkere virkemiddel til. –De har ikke bil heller. Nada. –Og kanskje ikke mamma eller pappa heller. Sangen fortsetter. –Hallo, vet du hva? Det finnes mange barn som ikke kjenner Kaptein Sabeltann. Reaksjonen lar ikke vente på seg. Sjokk og vantro er å lese i barnets øyne. -Hæ?? Men da kan de jo komme hit, så kan vi fortelle dem?

Jeg skjønner at jeg ikke kommer så langt med denne. Men jeg VIL lære min håpefulle noe i dag. Jeg bestemmer meg for engelsk. –Vet du hva? Mamma heter mum på engelsk. Og pappa heter dad. Er ikke det rart? Han ser på meg og svarer greit: -Og jeg heter torsdag. Akkurat. Jeg lurer på om vi bare drar i barnehagen, jeg.

Så skal det nok bli mer sving over både FN-dag og engelskinnlæringen neste år.

Legg igjen en kommentar

