h1

Den sureste dama i nabolaget

oktober 31, 2013

Jeg lover at jeg er barnevennlig, asså. At jeg liker barn sånn på ekte. Det er jeg da også svært glad for, med tanke på at jeg innehar to egenproduserte, samt henger med en haug andre på dagtid. Jeg digger kids.

Og jeg hater Halloween. Sorry, men jeg gjør det. Selv om jeg er veldig fan av at ungene har det moro. Det er ikke sånn at jeg kommer til å nekte ungene mine å gå «knask eller knep» når de blir eldre, men jeg er glad for hvert år hvor dette ikke er en problemstilling i heimen.

Fordi jeg synes det er teit. Og skummelt. Og helt unødvendig.

Ikke fordi jeg ikke skjønner at verden går fremover, at handelstanden skal ha noe å leve av eller at barn får for mye sukker.

Jeg sliter med den skremme-greia. En ting er jo de små, søte, fnisende 7-åringene med Madam Mim- look, eller de like søte og stolte Spidermennene som ringer på. Problemet er at jeg har så utrolig lite sans for de som har passert 160 cm, har ikledd seg hettegenser, en ekkel maske og forventer godteri for det. Ellers finner de på noe kødd med kåken min. Og når det ringer på, så vet jeg ikke hvilken kategori som dukker opp.

Så da lukker jeg ikke opp, da.

Jeg har mislikt masker så lenge jeg kan huske, og det ser vel ut som om jeg har overført noe av dette på mine håpefulle. Vi har ikke kost oss med reklamebladene for kostymer de siste ukene, for å si det sånn. Det er ingen her i huset som kommer til å stå forventningsfulle i vinduet å håpe at det snart ringer på. Det sparer vi til nissen. Selv om han også har maske.

Men han er jo gem.

Jeg jobber nå med å teste ut ulike Halloweenstrategier. I fjor satte jeg ut en stor bolle med godteri på trappa. Tanken var god, men funka ikke helt som planlagt. 10 minutter senere var bollen tom, og en hettegenserkledd ungdomsskoleelv slapp å gå lenger den kvelden.

I år tester jeg denne:

image

Jeg skal komme tilbake med resultatene.

Ikke har jeg kjøpt godteri heller. Snakk om å bli sur og grinete på sine gamle dager.

Moro for unga.

Jaja.

Vi satser på å finne på noe skikkelig kult i helga.

19 kommentarer

  1. Da er vi to … 🙂


    • Vi pleier å være enige, du og jeg! 🙂


  2. Synes lappen din var en god idé, jeg!

    Du får avlegge rapport i morgen, slik at flere kan snappe trikset.


    • Jeg trur det funker! 🙂


  3. Her er det ingen barn som sover, men siden vi bor ganske grisgrendt så venter jeg ikke besøk. Heldigvis, – er heller ikke begeistret. Faktisk misliker jeg.

    Jeg ser at noen mener at vi må godta nye skikker og sammenligner med at juletreet også er/var en utenlandsk skikk. Halloween er hauset fram av butikkene med en eneste begrunnelse – tjene masse penger.


    • Juletre og Halloween.. Javel! 🙂


  4. Enig med deg, Tonje! Gidder ikke å tisse i buksene bare fordi noen store gutter kommer med skumle masker!


    • Haha, ikke sant! 🙂


  5. Hei Tonje. Har du sett Bad Santa….:-) Hærlig innlegg forresten, selv om vi her i heimen digger både Haloween, Hallo venn og jul og påske (og alt annet som kan feires og lages fest av). Konas slagord er at: «Livet er en fest». Det er rett og slett rom i samfunnet i dag for å være forskjellig og å ha forskjellige meninger. Det skal man respektere, verne om og kjempe for. Så er også jeg spent på hvordan lappen på døra fungerte. Vurderer selv en slik løsning når julebokklubben Rolf har sin årlige vandring…..


    • Haha, Bad Santa,ja! Minner meg om en viss lillebror som hver jul trer ut av komfortsonen for å glede sin lille niese og nevø! 🙂 Og ja, livet er en fest! Jeg må si jeg er rimelig sikker på at dette er et motto som vil stå sterkere for Rolf enn ønsket om å la deg være i fred i romjulen! 😉 Men jeg trur lappen har funka her, kun to besøk! Til stengt dør.. Ok, litt dårlig samvittighet,da. Til lags åt alle kan ingen gjera…?!


  6. Jeg tenker helt motsatt, jeg. Jeg synes det er hyggelig med både små og store på halloween-besøk. Høsten er lang, og det er gøy å kle seg ut. Også når men har passert 160 cm. Er det ikke fint at de store også kan få være barnslige? Og i vår tids gjennomregulerte barndom, der alt er trygt, voksenregulert, har en pedagogisk hensikt, og barna er så streite så de stresser seg syke for å leve opp til perfeksjonsidealet. Er det ikke herlig for dem å få være litt sprø? At det er godis og skrekk og tull en mørk kveld 🙂 Hvorfor digger voksne Jo Nesbø og annen «svart krim»? Fordi vi lever så trygge liv at det er godt å kjenne litt på grøss, på en trygg, men spennende måte. Tror det er likt for barna våre, selv fra de er ganske små!

    Mange tenker på dette som tigging, jeg tenker heller på det som en mulighet til å vise barn og ungdom generøsitet og vennlighet fra naboer og fremmede. Voksne som unner dem glede og vil dem vel i området der de bor. Og de er jo så høflige og fine, alle sammen! Takker pent, smiler, ler og koser seg. For meg er det en kveld til å bli glad av!

    Hvorfor er du så redd for utkledde tweens og ungdom, tror du? Kanskje du ikke er så vant til å omgås dem, og se hvor barnslige og søte de er midt oppi «storheten» sin. Ikke lett å være midt mellom voksen og barn. Gi dem en sjanse, en maske er da bare en maske 🙂

    Tror tradisjonen er i ferd med å finne en form. Knep er ikke et tema for de aller fleste – det begynner å bli innprentet at det ikke er lov. Og at utelyset av betyr at folk ikke feirer halloween. Og voksne ute med barna og passer på at det går greitt i nabolaget. At det er grøss og skummelt, men allikevel ganske trygt. Respekterer at mange ikke liker tradisjonen, men jeg ser mye positivt ved denne kvelden!


    • Hei Mona! Fin innfallsvinkel, og helt sikkert flott for barna å komme til sånne som deg! Jeg er heldig og har masse flott ungdom i livet mitt, både privat, men særlig gjennom jobb. Er det noe jeg er vant til og liker, så er det å omgås dem! Jeg foretrekker imidlertid å se ansiktet deres og vite hvem det er jeg snakker med. Hadde akkurat besøk av noen helt supre noen, som leste plakaten min, ringte meg og spurte om jeg kunne komme ut! Vakre, vettu! Vi hadde en kjempekoselig prat på trappa, og de aksepterte fullt ut min forklaring på hvorfor jeg ikke hadde kjøpt inn godteri.. og så lovte de meg å komme tilbake som syngende julebukk, så da får vi se,da!

      Og ja, en maske er bare en maske.. På samme måte som en edderkopp bare er en edderkopp, et fly bare er et fly og en sprøyte bare en sprøyte.. Vi har alle vårt! 🙂 Ps! Leser ikke krim heller, jeg! 🙂


  7. Er heller ikke stor fan av Halloween, men unga blir store en dag..og i dag kan det hende en av mine har ringt på hos deg, og han sto kanskje å ventet på at døra skulle bli lukket opp. Vi sto vel ikke der når naboen lukket opp for oss…….vi hadde vel rukket å løpe til lekeplassen eller inn i garasjen til herr iversen. Du og du det var moro. Men langt fra glad i Halloween og disse fæle maskene. Kjøper aldri…… God HALLOVENN til alle barn på lørdag!


    • Hyss hører med😉 Jeg er strålende fornøyd med at mine sover godt, uten å ha blitt skremt i dag! 😄 og ja, vår tur kommer nok..


  8. Lappen funket på oss hvertfall. Vi tørte ikke å ringe på. Så vi ringte heller på telefonen!


    • Og var verdens søteste! 😄 Takk for besøket! 😘


  9. Helt enig med deg.
    Lurt med den lappen. Håper den ble respektert.
    Vi bor nederst i en vei, uten naboer rett ved.
    Så her har vi ikke opplevd at det kommer noen på
    døra til Halloween. (ikke julebukker heller)
    Kanskje fordi vi ikke hører dørklokka visst vi er på tv stua i 2.etg. ??
    Ønsker deg ei herlig helg 🙂


  10. Gikk tur i kveld og så faktisk flere slike lapper! Så du er ikke alene;)
    Ungene mine er heldigvis voksne og da de var små var det julebukk som var greia. Og de var opplært til å synge til naboene! Da det var Luciafeiring sang de også til naboene og spanderte lussekatter på dem. Jeg sa de måtte det hvis de skue gå julebukk i romjula;)
    Myttji artiar før ja!!!


  11. Jeg har aldri vært noe stor fan av denne dagen jeg heller. Men i år hadde det seg sånn at vi måtte bite i det sure eplet. Snupps har begynt på skolen og der skulle alle enten på HalloVenn eller ringe på dører. Rykter går fort og valget mellom en stor gymsal med over 600 barn og deres foreldre eller en liten kveldstur i nabolaget var faktisk ikke vanskelig. Ungene har gledet seg i uker! Vi gikk innom 4-5 hus, og kun de med lysende lykt på utsiden. Forran ett av husene, en eldrebolig, lyste det en lykt, men vi var litt usikre på om de faktisk ville ha besøk helt til vi så to fnisende eldre mennesker bak gardina. De kom ut med et fat fullt av fint danderte godteposer. Dette hadde de gledet seg til lenge! Ble helt rørt og bestemte meg for at sånn skal jeg og bli når jeg blir gamlis! Jeg ser at jeg må kaste min motstand til Halloween på dør og rett og slett go with the flow og omfavne denne tradisjonen. For om jeg vil det eller ei, mine barn gleder seg alt til neste år.



Legg igjen en kommentar

