h1

Julestressa på ekte

oktober 1, 2013

Jeg er ikke kjent for å være spesielt forut for min tid. Men jeg er opptatt av jul. Veldig opptatt av jul. Og at den nærmer seg. Og at jeg for første gang i mitt liv har et barn som vil være fire år i romjul`n. Det har jeg store forventninger til.

Det er på ingen måte sånn at jeg har begynt å tenke på hvilke skap som skal ryddes, hvilke tak som skal vaskes eller hvilke slag som skal bakes. Jeg antar at jeg i år, som i fjor, går til med liv og lyst på et rom om en måneds tid, blir drittlei, og gir meg mens leken er god. Jeg vil tro det blir bakt sandnøtter og berlinerkranser, mest fordi deigen er så god. Pepperkakedeig blir nok kjøpt ferdig, risboller blir laget en kveld jeg er godtesyk og mannen kommer til å diske opp med en porsjon godt saltede kakemenn. Og det blir julemusikk fra 21.november. Julegavene har jeg begynt å tenke på, men det er mer et «Herrlighet, vi har jo pussa opp badet i år!!» enn et «I år skal jeg kjøpe noe fint til alle jeg er glad i».

Men det var altså denne fireåringen. Som ga sin mor høy puls forleden dag. Da han høyt og tydelig informerte om at nissen bare er noen som har kledd seg ut. Hva?! Han, som skal være selve romjulsdrømmen? Sønn av fru jul, et barn fra en høytidsstemt familie med tunge tradisjoner? Jeg hadde mest lyst til å grine, men tok heller nissen voldsomt i forsvar. I etterpåklokskapens navn, har jeg gjort meg noen tanker. Han er jo ikke bare en sønn av fru jul, men også en sønn av fru tilbud. Dette kan by på interessante kombinasjoner. Etter å ha studert husnissen fra i fjor, kan jeg i grunn ikke annet enn forstå hans skepsis.

nisse1

Nervøs fløyel satt i system. Europris. Trangt. Kort. Og billig. Det hvite og sorte på magen er for øvrig en pute.

Det holder ikke. Rett og slett.

Så i kveld har jeg saumfart Ebay. Og funnet kostymer til den nette sum av 1000 spenn. Der går grensa. Derfor har jeg begynt å kjenne på julestresset. Ikke kan jeg sy, heller.

Men sønnen min er fire år i romjul, for pokker.

Og han skal tro på nissen.

Nå går det fort mot jul, asså.

 

6 kommentarer

  1. Fantastisk!! Jeg har også en sønn som er fire år i romjul….og han har allerede begynt å tvile på nissen…. Jaja…Jeg får finne på noe annet en store-mørke-solbriller-trikset i år….


  2. Hvis du i år lager pepperkakedeig etter denne oppskriften http://www.gardsjul.blogspot.no/search/label/Pepperkaker så kommer du aldri noensinne å kjøpe deig. NB. Deigen er veldig god på smak! Hvis du synes du får for mye deig – gi bort halvparten.


  3. Åhh, føler med deg. Eldste her blir sju i november og satte skapet grundig på plass i fjor når det gjalt dette med nissen. Og jeg gråt og jeg gråt.. For å redde stumpene, nemlig at da treåringen fortsatt skulle tro måtte jeg forhandle frem en avtale. Jeg innrømmet motvillig at det i verden finnes mennesker som påstår at nissen ikke finnes mot at hun ikke nevnte et ord om dette til lillesøstera..


  4. Allier deg med en god nabo.
    I fjor satt vi alle å spiste julemiddag da det plutselig banket på verandadøren. Utenfor stod nissen med lykt og sekk på ryggen. Han hadde med seg gave til både liten og stor.

    Da hadde vi ikke avtalt noe, og vi var like overrasket vi foreldre. Kan tro at ungene gjorde store øyne! Og om noen av gutta skulle tvile på nissen, ja, så er all tvil vasket bort etter denne hendelsen.


  5. Et lite tips ang. julenissen:Da vår sønn begynte å påpeke at det var onkel som hadde kledd seg ut som nisse, og at nissen ikke fantes på ekte, så svarte jeg at nissen ligner alltid på noen man er glad i. Det gjør nissen for at barna ikke skal bli redde når de ser ham 😉

    Ellers så må jeg jo slenge meg på skaren av fans du har! Herlig blogg, ass!


    • Det var jo helt genialt! Kommer garantert til å brukes!! 🙂 Kult at du liker fjaset mitt! 🙂



Legg igjen en kommentar

