h1

Ha det på badet

september 19, 2013

Nå er dere sikkert sååå lei å lese om horisontale eller diagonale fliser, dørhåndtak i messing eller krom, knagger med eller uten sugekopp, toalett på gulv eller vegg.. For ikke å snakke om det umulige valget: Blandebatteriet. (Eller.. Har jeg ikke nevnt det, asså? At vi pusser opp badet..? Jeg? Som er så trendbevisst, stilsikker  og nærmest for interiørarkitekt å regne..? Jøss).

Nå er det i hvert fall ferdig. Badet. Og det ble fint. Som seg hør og bør. Jeg vil anslå at av de 1000 siste nye bad som er laget her til lands, er 998 av de fine. Nytt bad = fresht. Fresht = innbydende. Innbydende = fint.

Enkel matte, enkel sjel.

Så vi har altså fått oss et fint bad vi er veldig fornøyd med. Og det er jo flott.

Utfordringen nå, har vært å gjøre det litt personlig, da. Hjemmekoselig, på en måte. Så jeg har satt en blomst i vinduet og kjøpt noen fine kurver og nye håndklær og sånn. Fortsatt veldig fornøyd, badet er fint som bare det.

Men det er noe jeg lurer på. For jeg har skjønt at et bad med respekt for seg selv, må ha levende lys. Med og uten duft. Så det har jeg kjøpt.

image

Nå kjenner jeg på en grunnleggende usikkerhet i forhold til når disse lysene skal tennes. Jeg ser at det kan være stemningsskapende ved bruk av badekar. Med tanke på at jeg kun bader når jeg blir overtalt av barna til at det er en god ide’ , men fem minutter senere finner meg selv ropende med desperasjon i stemmen «IKKE SPRUT!!», samtidig som mascaraen renner nedover kinnene og jeg fryser på halve kroppen, så føler jeg egentlig ikke at stemningen stiger nevneverdig med levende lys.  Litt sånn tvert i mot, kanskje.

I tillegg er jeg jo litt over gjennomsnittet opptatt av brann. Så jeg kan jo ikke bare la det stå å brenne for seg selv og de som er til stede når vi har gjester heller? Det er jo ikke trafikk på badet hele tiden?  Kanskje jeg bare kan legge en fyrstikkeske der, så kan de som vil ha levende lys mens de benytter seg av badets fasiliteter selv velge dette? Det innebærer imidlertid å gi fra seg kontroll på fyrstikkesken.

Jeg tar gjerne imot tips fra dere som er mer bevandret i skikk og bruk med lys på badet.

Gjerne også eventuelle regler om duft og farge.

På forhånd takk.

 

5 kommentarer

  1. Ja ikke lett det der, Her tenner jeg noen ganger
    lys når jeg har besøk. Men da bruker jeg enten lysglass
    eller lykter. Tørr ikke bruke lange lys eller kubbelys.
    Men ofte tror jeg mange av de lysene som brenner
    på bilder på blogger stort sett bare brenner mens bildene blir tatt??
    Har litt lett for det her i huset, ihverfall på badet.
    Ønsker deg ei herlig helg,
    med et langt godt bad og masse luktelys tent 🙂


  2. Jeg er for pragmatisk til sånt, så her er det ikke stearinlys på badet.


  3. åh. jeg trodde man bare brukte talgelys på badet når man hadde visning.


  4. Vi har lys på badet! I telysholdere og sølvlysestaker….ved siden av Madonnaen og gamle flasker fra svunne tider, kjøpt etter et gammelt medisinutsalg. Tenn lys når du har alenetid om morgenen, særlig godt nå når høsten og mørket er her. Tidlig om morgenen, når alt er stille, da skaper du en deilig start på en herlig dag:)


  5. Dess mindre lys jeg har på badet desto bedre… Orker ikke se mer enn jeg må! Venter på at Lotto’n skal slå til. 😉
    Et alternativ til kubbe-/telys er vel batterilys inni en sånn farget glassbeholder. Tryggere enn det kan det ikke bli. Grattis med nytt bad, forresten!



Legg igjen en kommentar

