h1

Hei Erna. Jeg syns du er ei ku.

september 5, 2013

Det er ikke så veldig pent gjort å kalle det som trolig er vårt lands neste leder for ei ku. Det er i tillegg ganske usaklig og respektløst. Jeg vet jo egentlig ikke om du er ei ku. Antagelig er du ikke det. Jeg har klart å forholde meg rolig og saklig til alle de negative utspillene du har kommet med i retning av min yrkesgruppe. Skolefolket.  Jeg har prøvd å forstå hva du mener, og også å komme deg i møte. Nå føler jeg at du er i ferd med å dra min yrkesgruppe en vei jeg ikke kan sitte å se på. Jeg er lei av å høre at jeg ikke gjør jobben min godt nok.

Derfor syns jeg du er ei ku.

Aftenposten Junior er et spennende og informativt nyhetsmagasin for barn. På vår skole bruker vi det aktivt i undervisningen på flere trinn. Denne uken har landets statsministerkandidater blitt intervjuet av hver sin skoleelev. Barneskoleelev. Erna ble intervjuet av en gutt på 10 år. Som spør det som kan bli vår neste statsminister om følgende:» Hvis du bare fikk gjort ÈN ting som statsminister, hva skulle det vært?»

«Da  ville jeg sørget for at det var bedre lærere. Alle barn skal ha en «drømmelærer».»

Det sa du, Erna. Til tiåringen. Man kan jo håper at du er feilsitert, men det har jeg problemer med å tro. Jeg ble en blanding av flau, lei meg og sint da jeg leste svaret. Jeg føler at jeg i hele valgkampen rakrygget har hørt deg si at jeg ikke er bra nok. At mine utrolig dyktige kollegaer ikke er dyktige nok i jobben de gjør.

For å ha det klinkende klart: Jeg er ikke utlært i min profesjon. Absolutt ikke. Det er heller ikke du, Erna. Den dagen man skulle komme dit, vel, da er man ferdig. Jeg brenner for faget mitt og har absolutt ønske om og glede av faglig påfyll. Men jeg skal love deg en ting. Det er ikke mer utdannelse for lærerne som er løsningen på alle skolens utfordringer. Etter drøyt ti år i skolen, har jeg møtt på spørsmål fra elever jeg ikke har kunnet svare på på stående fot. Men jeg har funnet svar. Hver gang. Sammen med ungene, med hjelp av dyktige kollegaer eller oppslagsverk. Jeg har i 5 år etter videregående gått på høyskole for å bli lærer. Med gode resultater. I tillegg vet jeg at jeg er personlig egnet. Det merker man når man jobber med de mest direkte menneskene i verden: Barna.

Jeg har hatt klump i magen når jeg har gått ut skoledøra på ettermiddagen. Mange ganger. Men vet du hva, Erna? Det har ikke vært fordi jeg ikke har følt meg god nok som lærer. Det har vært fordi jeg ikke har hatt anledning til å snakke mer med eleven i hjørnet som har prøvd å få ekstra kontakt med meg i hele dag. Som jeg kun har klappet på ryggen i det jeg går forbi, fordi de resterende 25 elevene i klassen også har trengt meg. Jeg har kjent på fortvilelsen av å se at vi er i ferd med å miste noen elever av lasset i viktig undervisning. Uten at jeg har fått gjort det jeg ønsker med det. Fordi jeg bare har to hender. Jeg aner ikke hvor mye tid jeg har vært pålagt til å bruke på skjemaer, vurderinger og evalueringer når jeg mest av alt har følt for å ta med meg en gruppe elever ut for å drive med alternativ opplæring. Fordi jeg vet at de hadde hatt utbytte av det. Men jeg kan altså bare være på et sted om gangen.

Du skulle bare sett hvordan kollegaene mine jobber. Hvordan det gløder i øynene deres når de snakker om elevene de har ansvar for. Hvor innstendig de jobber for at barna skal få best mulig utbytte av skolen, faglig og sosialt. Hvordan de leser faglitteratur, deltar i diskusjoner, følger opp alle pålegg som kommer og hvordan de ivrer for å være den drømmelæreren du sier alle barn skal ha. Kom ikke å si at mine kollegaer ikke er gode nok, Erna. For det er det vi hører når du sier at vi skal bli bedre.

Jeg er opptatt av fremsnakking av skolen. Det er utrolig viktig at barna ser at skole og hjem står sammen. Hjemmet skal snakke pent om skolen. Om læreren. Om medelever. Det er viktig. Har du tenkt på hvilke signaler du sender når du svarer 10-åringen som du gjør? Har du tenkt på hva han sier når han kommer tilbake til læreren sin? Som trolig jobber alt han/hun kan for å være den beste læreren for dette barnet? «Hvis Erna blir statsminister skal vi få bedre lærere». Takk.

Erna. Oslos gater blir ikke tryggere hvis etterutdanningen til politiet blir bedre. Det blir ikke bedre å bli gammel på sykehjem bare de ansatte lærer mer. Barna får det ikke bedre på skolen hvis læreren bare får nok etterutdanning.

Vær så snill. Jeg aner ikke hvor mange lærere det er i Norge. Men jeg vet at det hver dag går tusenvis av inspirerte, dyktige skolefolk på jobben. Gi oss den respekten vi fortjener. Slutt å henge ut arbeidsgruppen vår. Støtt oss. Vær stolt og glad for at vi står i hverdagen vår. Med alle krav som møter oss. Fremsnakk oss.

Så skal jeg vurdere å slutte å si at du er ei ku.

Deal?

231 kommentarer

  1. Gå på sak, ikke person. Evt parti. Kan ikke ta folk på alvor når de tyr til ord som «ku», «nazifeminist» o.l.


    • Du har virkelig skjønt det du. Ku.


    • Scene II
      ” Hvis du bare fikk gjort ÈN ting som statsminister, hva skulle det vært?”
      “Da ville jeg sørget for at det var bedre foreldre. Alle barn skal ha “drømmeforeldre”
      Scene III
      ” Hvis du bare fikk gjort ÈN ting som statsminister, hva skulle det vært?”
      “Da ville jeg sørget for at det var bedre politikre. Alle skal ha en “drømmepolitiker.”
      Basert på svarene her er det tydelig at manges oppfatning av det Husfruen forsøker å antyde, forsvinner fullstendig i deres tåketenkning som er farget av deres politiske syn. Det er min erfaring at høyrefløyen aldri har vært støttespillere for de lavere undervisningsinstitusjonene. Men utdanning er et av merkeflaggene de først vaier i luften fordi utdanning er viktig for alle velgerne, men verken politikere eller foreldre har vanligvis noen som helst bakgrunn i pedagogi og tar heller til utvalgte, negative anekdoter.
      Høyresympatisørene fokuserer fullstendig på det de ser som et ad hominem, at ordet ”kua” er et personangrep på Erna. Jeg tror Husfruen heller bruker ordet kua som en illustrasjon på at det var Erna som startet den billige utskjellingen. Det er klart at det gjør vondt når ens egen gode innstats ikke verdsettes. Husfruen gir dermed Erna en byttevare. Når Erna tar problemstillingen med tids- og ressursmangel som eksisterer i skolevesenet, alvorlig og heller fokuserer på og definerer hensiktsmessige løsninger enn å klage på utøverne, har hun anledning til ikke lenger å stå frem som en ku – eller et hvilket som helst mindre intelligent dyr.
      Løsningene ligger allerede i de gode lærerne, med stort sett utdanningen de har nå, som må gis tid og ressurser, men ikke nødvendigvis høyere lønninger, til å motiveres for at de videre kan motivere barna til å lære i en undervisningsretning som er tilpasset hvert barn. Men lærene møter mange oppoverbakker i mange travle, velutdannede, overbetalte foreldre, for ikke å snakke om (ad hominem utelatt) politikere som Solberg og Hagen, som ikke støtter opp om lærenes arbeid og ikke tar på seg sin del av oppgaven.


      • Ja. Ku er lov. Og på sin plass. Ta med Høyres «frislipp» av privatskolen (etter modell fra Sverige) så synes jeg utmerket godt at man kan kalle henne ei ku. Like mye som man feks kan kalle Bård Hoksrud for en feks, tja, gris, om man begrunner det.


  2. Uff. Det er et så utrolig godt innlegg, dette, hvis det bare hadde gjenspeilet den gjennomsnittlige virkelighet…. Jeg har i løpet av min svært lange befatning med lærere – fra barneskole til universitetet – hatt hele 4 dyktige og inspirerende lærere. Og da er jeg snill. I utenlandsk skole derimot stiller tallene seg annerledes, der var det 2 av 20 som ikke var fantastiske. Triste tall, men ikke desto mindre sanne.

    Jeg heier på deg. Ikke bli som de Erna prater om, bær hodet høyt fordi du allerede er der hun vil ha resten.


    • Hei – flott at du har hatt 4 dyktige og inspirerende lærere. Tallene fra utlandet kan vel ikke sammenlignes, fordi du har ikke hatt dem og sannsynligvis ikke bodd der. – og du vet kanskje ikke heller hvordan lærerne omtales i utlandet.

      Jeg har hatt flere gode lærere og jeg husker dem fortsatt – og jeg tror ikke det hjelper noen å snakke nedsettende om lærere.


      • Jeg kan si litt om hvordan lærerne omtales i utlandet. Jeg kn i hvert fall fortelle om «World Teacher’s Day» som feires rundt om i verden. Også hos våre kjære naboer. Har aldri hørt om slikt her på berget….
        Jeg siterer:
        «Typical activities which can be carried out on any teacher’s day around the world include the staging of plays to honour teachers, the making of cards and the giving of gifts. A country-specific teacher’s day may include something a little more traditional – for instance, a teacher appreciation gesture could involve a special food or folklore tale. With Sweden in mind, a popular dessert dish is the ‘daim torte’, a crunchy mix of toffee and chocolate which school pupils can spend an afternoon baking together as a communal teacher appreciation gift for their favourite teacher.»

        (http://www.teacher-appreciation.info/Teachers_Day/Sweden.asp)


  3. Vel, om du som jobber i lærerfaget kan få deg til å kalle andre mennesker for ei ku, synes det som om du faktisk bekrefter Ernas påstand om at vi trenger dyktigere lærere…


    • Kan bare si meg helt enig med deg, Stig, som lærer kaller du ikke noen for å være en ku..ikke en lærer jeg ville hatt til mine barn og jeg er lærer selv.


    • Kunne ikke vært mer enig. Jeg hadde på barneskolen en diger klasseforstander på 100 kg som satt seg på elevene og hang enkelte opp på knaggene utenfor klasserommet da de var ulydige. En gang fikk jeg en bok kastet foran snuten min fordi at sidemannen min snakket til meg. Jeg har lærerforeldre som har vært i yrket i 40 år og de er helt og fullstendig enig med Erna på dette temaet. Det er ALT for mange dårlige lærere i yrket, og de ville heller ALDRI villet se at barna ble påvirket av folk som kaller andre for gårdsdyr og henger folk ut på den måten. Skam deg!


      • Herregud bedre! DU skulle skamme deg, så trangsynt som du er! Poenget til skribenten her er at hun mener Solberg snakker læreryrket ned og ønsker en endring. Vær nå litt mer sneversynt da!!


      • Bare fordi du hadde en klasseforstander som tydeligvis var helt på trynet, så betyr det ikke at alle lærere er slik. Har selv hatt godt over 20 lærere, der bare en av dem ikke var god nok i jobben sin.
        Jeg syntes at lærere flest gjør en utmerket jobb, men sikter heller mot at det er elevene som får alt til å virke så mye verre med å ikke prøve å følge med engang.
        Har selv vært der som 15-åring, giddalaus og lat – for så å evt. skylde på lærerne og skolesystemet, men NEI – det blir feil.
        Er to år eldre nå, har følgt godt med i timene siden den gang og vil nok påstå at den eneste hindringen som finnes i skolegangen er meg selv, og antar derfor at det gjelder de fleste andre også.


  4. Jeg er selv nyutdannet lærer og har bare jobbet i et drøyt år. Jeg har høy utdannelse og kan velge og vrake i mange jobber. Hvorfor skal jeg fortsette som lærer når jeg får mye mindre betalt, har en slitsom jobb og får i tillegg masse generell kritikk mot yrkesgruppen min. Er det status å si at man er lærer til folk man møter? Hvorfor er det sånn at mange ser ned på læreryrket, når flertallet syns det er et så viktig yrke under valgkampen? Vil du ha flere «drømmelærere» Erna, så må du se på holdningene til yrket. Vil du ha flere med høy utdannelse må du se på lærerlønningene. Kutt gjerne litt fra de som sitter og overvåker en skjerm midt i nordsjøen. De jobber ikke noe mer enn alle andre, bare på forskjellig tidspunkt og sted.

    Og husk at det er prosentvis flere i andre yrkesgrupper som gjør en mye dårligere jobb enn i læreryrket. Det er jeg sikker på. Andre yrkesgrupe inkluderer også politikere som deg, Erna


    • Herlig!! Takk for et supert innlegg. Skulle ønske andre her så det på samme måte som deg 🙂


      • Ja. Ikke sant. Kalle noen som man er uenig med stygge ting. Det er et godt forbilde for våre barn. Når vi i tillegg ser at det er en lærer som har skrevet innlegget, ja da kan vi vel fort se at Erna kanskje har rett…?


    • Jobber ikke i Nordsjøen, men det man får betalt kompensasjon for der er 1) trange omgivelser, 2) fravær fra familien 2 av 6 uker, året rundt, 3) 12-timers skift, 7 dager i uken, 4) risikofylt reiseveg til/frå jobb, 5) risikofylt arbeidsplass.

      Jeg vil ikke jobbe der, men oljen har gitt Norge en økonomi som andre land misunner oss. Så de som vil «sitte i fengsel» der ute må gjerne få noen kroner for min del…


  5. Framsnakk av skole og lærere er kjempeviktig, både av foreldre og av politikere!!! Jeg ser det er en del som tenker at lærere ikke kan være kritiske til seg. Selv, og ikke vil utvikle seg… Der må jeg si at 99,9% av alle lærere vil gjerne på kurs, ha etterutdanning, de synes det er kjempe kjekt å få lære og utvikle seg!!! Ingen lærere tror de kan alt!!!! Beklageligvis finnes det ikke penger i kommunene til å sende lærere på mange kurs eller lange etterutdanninger…Noen blir det, men sikkert ikke nok.

    Nå har det seg slik at forskning viser at videreutdanning eller kurs ikke skaper kvalitesutvikling i skolen… Lærere trenger nettverkssamlinger, lære av andre gode lærere.. De trenger tydlige ledere… Det er lærere, rektorer og skoleeier sammen som kan skape kvalitesutvikling….hvem er skoleeierne ? Det er kommunen, politikerene… De må bli mer synlig, ta mer ansvar, ha bedre dialog med lærere…forskere har funnet ut at det å sitte å vedta det ene etter det andre ikke skaper kvalitet i skolen…skoleeierne må DELTA! Lærere er for det meste dyktige, men kan bli mye bedre… Klart, det kan alle…uansett hva en jobber med… Men kanskje skulle Erna legge mer vekt på å skape drømmepolitikere som kan skole…dette er eneste riktige veien til kvalitetsutvikling i skolen… Selv om jeg personlig har liten tro på at dette er politikere fra hennes parti…mest fordi de er mere opptatt av «telle» kvalitet… Noe som også har vist seg å være fullstendig døfødt….


  6. Spot on! Takk!


    • Einig, einig! Takk til husfruen)

      Ku er eit språkleg verkemiddel for å få fram bodskapen i innlegget.

      Eg trur nok mange ikkje fekk med seg kva du ville formidle kjære husfrue.

      Me er berre bittelitt lei av å heile tida høyre at lærarane må verta betre og få betre utdanning. Og til alle de som skriv: «føler du deg truffet»? Det er slett ikkje det det handler om.

      Mange er supergode og nokre er dårlege eller middelmådige – slik er det i alle yrkesgrupper.

      Er svaret på å få eit betre helsevesen: betre legar, sjukepleiarar og hjelpepleiarar? Lærarane er ei yrkesgruppe som får litt pepper, me skal tole alt me.

      Helsing lærar og inspektør med 6 års utdanning))


  7. Om du er lærer så forstår jeg absolutt ikke hvordan i huleste du kan ha valgt den overskriften du har valgt? Ei heller innholdet.
    Det må vel være helt fantastisk å høre noen si at den yrkesgruppa du tilhører skal bli løftet i en ny mulig regjering? Eller er det slik at du ikke ønsker at regjeringen skal ta tak i det som er et problem, for det er et problem at norske barn scorer dårlig på tester gjort på verdensbasis?

    Som en sa lengre oppe her, hvordan kan noen ta det negativt at noen ønsker å satse på akkurat din yrkesgruppe?

    I mine øyne er det dette som er problemet til mange, og da som jeg har erfart i læreryrket, at dere er livredde for kritikk, en skal liksom ikke lære noe mer når en har fått vitnemålet i hånda, for da er det jo bare å google resten og bla opp i bøker om en lurer på noe. For det vil jo ikke hjelpe med noe videreutdanning i hvordan nye utfordringer kan løses baseert på hva andre lærere har kommet osv.

    men dette er da min mening. ikke kall meg en ku, er du snill, selv om også jeg kanskje har ett kilogram for mye på kroppen


    • Hahaha, du har virkelig skjønt det hvis du tror at karakteristikken ku er brukt med tanke på hvordan Erna ser ut!!!! Sjokkerende mange som ikke ser bruken av humor i dette innlegget.


      • Uansett unødvendig å kalle andre ku. Er det greit at elevene dine kaller hverandre med ulike navn fordi de er uenig med hverandre? Ja, sjokkerende at mange ikke ser humoren i og offentlig kalle andre ku, spesielt når nettmobbing er et problem på skolen. Kanskje du ikke hadde brydd deg om noen hadde kalt deg ku, og det er sikkert morsomt for skoleelever å lese at en lærer offentlig kaller en annen person for ku fordi hun er uenig med henne. Det igjen kan være med på ufarliggjøre nettmobbing av andre elever. «Det er greit at en lærer går på usakelig personangrep på andre, da er det greit for oss». Det går an å tenke litt pedagogisk, lærere er personer elever ser opp til! Så kanskje Erna har rett; det trengs faglig oppgradering hos lærere. Pedagogikk er tross alt en stor del av lærerhverdagen.
        Ellers bør du også være glad for at din profesjon er en så viktig del av valgkampen, det viser faktisk bare hvor viktig den er.


    • Ole: Du stiller deg selv i samme bås om Erna, og regner deg selv også som ku fordi Erna ble kalt ku her. Du ser ikke at det er nettopp dette husfrue vil ha fram i innlegget sitt da, at Erna synes lærerne er for dårlige, og drar alle under én kam?

      En annen ting. Det er vel ikke satsingen på lærere hun er uenig i, det er måten det satses på.


  8. Godt innlegg, rett på sak og veldig ærlig. Og ikke minst sant.

    Jeg pleide å være den vanskelige eleven. Først den som alltid visste best, og så den som aldri forsto noe lenger. Dessverre også den som skulket.

    På et tidspunkt, i andre på videregående, sto jeg nær ved å stryke i nærmest alle fag. Dette var jo fordi alt annet var viktigere enn skole da jeg var 16. Herregud, alle de festene, kaffene og utfluktene som skulle til pers. Jeg klarte ikke å ha hodet på to steder.

    Så en dag tok kontaktlæreren min meg til side. Han ventet til alle klassekammeratene mine hadde gått, og så fortalte han meg hvor leit han syntes det var å se meg sose bort evnene mine. Det var ikke kjeft, på ingen måte. Han fortalte meg at han trodde på hodet mitt og visste jeg hadde så mye mer i meg enn jeg visste selv. Vi hadde en lang og veldig god samtale, hvor han faktisk gav meg troen tilbake på meg selv. Ikke bare faglig, men også på et mer personlig plan. Vi satt opp en plan for hvordan jeg skulle komme meg på beina igjen. Gjett om han fulgte opp. Ikke bare ham, men også resten av lærerne mine, i alle fag. Jeg fikk ikke særbehandling. Jeg fikk den læringsgnisten, kunnskapen og motivasjonen jeg trengte for å mestre fagene.
    Og om det funket. Det gikk ett år, og virkelig et av de aller beste årene i mitt liv.

    Jeg ble eleven som gikk ut med straighte femmere og seksere i alle fag fra videregående. At jeg kom dit jeg er i dag, er takket være de fantastiske lærerne jeg har hatt rundt meg og selvfølgelig alt det harde arbeidet vi alle la ned i det vi gjorde.
    Jeg gikk til og med hjem fortalte (med glitrende øyne fikk jeg høre) hvor fantastisk skoledagen hadde vært. Hver dag kom jeg presis i timen fordi jeg gledet meg til å høre hva lærerene hadde å si eller hva for noe nytt vi kunne lære sammen og hverandre den dagen. Hver gang jeg hadde et vanskelig spørsmål, eller et dumt et, eller bare en kommentar eller et innspill, ble jeg møtt med gjensidig iver og kunnskapslyst fra mine lærere.

    En som alltid er der, alltid ønsker å hjelpe deg når du har så store spørsmål at du ikke skjønner noe, en som vil hjelpe, en som kommer presis, en som alltid har en oppløftende kommentar eller et smil å sende i din retning, en som utfordrer deg intellektuelt, en som kan lære deg noe eller som du kan diskutere skikkelig med. Skikkelig klisjé, men en sånn venn skulle vi vel alle hatt? Og virkelig, det var akkurat sånn jeg følte at jeg ble møtt av mine lærere, og jeg vet at medelevene mine følte det samme.

    Jeg blir veldig trist av å høre at skolen jeg gikk på ikke er noe tess, at lærerne ikke er gode nok, at man kan smiske seg til gode karakterer, at fagene bare er tull.

    For vet du hva, det du skriver om her, treffer meg faktisk midt i hjertet også. Så mye akademisk tynge, lærevilje og kunnskapstørst, positivitet og medmennesklighet har jeg aldri møtt noe annet sted som i skolen jeg gikk på.

    Jeg skulle ønske lærerne mine visste akkurat hvor fantastiske de er, hvor viktige de var for meg og ikke minst hvor viktige de er for fremtiden.


  9. Flott at du mener at du er en drømmelærer. Heldige er de unge som har en lærer som lærer bort at mobbing er greit. Den egentlige grunnen din for denne uttalelsen er at du føler deg truffet? Hadde alle lærere vært som deg så hadde vel ikke Erna kommet med dette fornuftige svaret?


    • Gratulerer. Er det mulig? Les innlegget en gang til. Kanskje to..
      Skivebom.


  10. Poenget til Erna er vel å heve statusen til læreryrket. Det vil fremme husfrue på sikt også :=) Tror ikke Erna/Høyre synes at alt er så forbanna dårlig i skolen, de vil bare ta det siste steget for å heve det ennå mer.


    • Erna vil ha færre(!!) og bedre lærere…


  11. Lærere i dagens skole møter på utfordringer de verken har tid eller kompetanse til å hanskes med. Eksempelvisi barn med særskilte behov, utfordrende adferd etc. Jeg tror de fleste lærere gjør en fabelaktig jobb innenfor sitt fag, men mener at andre profesjoner må inn i skolen for å bistå med utfordringene utover selve læringen som sosionomer og vernepleiere


    • Fortsetter her… Jeg mener at sosionomer og vernepleiere i skolen, i et tett samarbeid med lærer, helsesøster, PPT, BUP osv, vil bidra til at hver enkelt elev kan få hjelp med sine utfordringer. Dette igjen kan bidra til bedre trivsel og læring. Anbefaler boka Sosialfaglig arbeid i skolen av Gustavsson og Tømmerbakken.


      • Som mor til en av disse elevene du ser på som en kjempeutfordring, og lærerstudent selv, må jeg bare si…..
        Hva i alle dager er det du snakker om?
        Tror du virkelig ikke hjelpeinstansene er inne i skolen?

        Jeg er nå inne i det åttende året som mor til et barn som krever ekstra oppfølging i skolen (og hjemme), og før det 5 år med ekstra oppfølging i barnehagen. Min erfaring er at det har mest å si hva slags holdning skoleledelsen (og i noen tilfeller læreren) har til akkurat ditt barn, og ditt barns utfordringer.

        Vi gikk fra verdens beste barnehage, som tok barnets utfordringer på alvor, og tilrettela etter alle kunstens regler, over til en skole som kun så problemer, og helst ville vært foruten vårt barn og de utfordringene som fulgte med (her var det skoleledelsen, og ikke læreren som stakk kjepper i hjulene).
        Så etter et år med motstand valgte vi å flytte til en annen kommune. Kommunen vi bor i har dårlig med penger, men skoleledelsen og lærerne har stekt seg langt for at vårt barn skal få det best mulig. Samarbeidet med skole, kommune, PPT og BUP har vært en drøm de siste 6 årene.

        Hva med spesialpedagoger? Er ikke de kompetente til å veilede og legge tilrette for elever med særskilte behov? Min erfaring er at lærere flest gjør det de kan, og når de føler de kommer til kort, ja så gjør de jobben sin og kobler inn hjelpeinstansene.


  12. Er helt enig i at det burde bli bedre lærerutdanninger, da jeg kommer fra en ungdomsskole med helt patetiske lærere for å si det rett ut. Hadde lærere som hadde karaktersnitt som ikke ligna grisen før de gikk på lærerutdanning.

    Man skal heller ikke dra alle under en kam, og det er det jeg reagerer på med dette innlegget. Siden du sier at «du» ikke gjør jobben din bra nok. Når du sier til klassen din «Denne uken har du/dere ikke vært flinke med å gjøre lekser», tenker du over da at der sitter kanskje noen som sliter seg ut, uten at du vet det? Eller den ene eller andre eleven føler seg truffet, siden den eleven da kanskje tror at du mener den?

    Er nok ikke alle lærerene Erna mener må «byttest» ut eller bli bedre. Men det finst mange håpløse lærere som faktisk skulle blitt erstattet. Og derfor burde det bli vanskeligere å komme inn og ut fra lærerutdanningen, mer vurdering av personen både teoretisk og praktisk. Flere lærere inn i klasserommet og bedre oppfølging til dem som trenger det.

    Finst absolutt lærere som er skapt for yrket, og sier ikke at du er en av dem. Men du må tenke på at der faktisk finst lærere som absolutt ikke skulle blitt lærer med det første.


  13. Eg har en lerar som spiller mobilspill å spør elevar om hjelp i timane.

    Eg har en lerar som seier at eg e dåleg matemattik men egentilg har eg konsentrasjons problemar.

    Eg ha også lærare som konstant prøve å påvirke mine politiske meningar.

    Og det sv bullshit opplegget lærerane diver med no e ikkje det som kjennetegna gode lærare.

    Og eg skjønner godt kva Erna meinar når hu seier drømmelærar. Det handlar ikkje om utdanning. Det handlar om trivsel ,og at lærarane bryr seg om elevane! Så det å ta seg nær av det er bare tull.
    Og du har tydelegvis gjort opp ei mening om at du er uenig med Erna i alt hu seier uansett!

    Hilsen 14 år gammel gut


  14. Eitt av hovudproblema med «Husfrua» sitt resonnement er at nesten alle parti vil styrke lærarkompetansen (mao. ha betre lærarar). Litt sært (og vel hårsårt) å berre angripe Erna for dette….


  15. Hei. Jeg mener at du misforstår problemet med lærere i den norske skolen. Det absolutt ingen som blir hengt ut; det finnes utrolig mange gode lærere. Men de som ikke er det burde lukes ut. Selv har jeg mistet mye kompetanse særlig innenfor faget norsk fordi jeg har hatt lærere som heller har ønsket å lese Donald-blad og spille gitar i timene. Jeg har fått dårlig oppfølging som elev, noe som gjenspeiler seg på videregående. Jeg har hatt lærere som ikke tør å ta hånd om «bråkmakerene», og som bare forsøker å snakke over bråket rundt dem i stedet for å gå til roten av problemet. Personlig liker jeg og gå på skolen og å lære, men med lærere uten verken faglig kompetanse eller rett attityde har hjemsøkt meg gjennom min 11årige skolegang. Jeg skjønner at du er frustrert over slike korte og upresise utsagn som Erna kom med til eleven din, jeg gjør virkelig det. Men du må se helheten i samfunnet, ikke bare slik hverdagen er for deg. Det er også ofte veldig lett å se sine kolleger som kompetente og flinke folk, men det _kan_ ligge mye under overflaten. Jeg for min del håper på en forandring innenfor lærerfronten, og at vi kan bruke utdanningssystemet Finland som forbilde. Det å være lærer der har like høy status som å være ingeniør eller lege. Jeg håper at en begynnelse på dette er å høyne karaktergrunnlaget for å bli lærer til 4 i matte, engelsk og norsk.


  16. Du virker som en fantastisk lærer, men jeg skal love deg at ikke alle er som deg. Jeg har hatt flere lærer enn jeg kan telle på en hånd som ikke har gjort noen god jobb. Som det virker som hater unger og jobben sin.

    Svaret er ikke mere etterutdanning, men folk som ikke trives eller passer i jobben både absolutt finne seg noe annet å gjøre.. 🙂


  17. akkurat i dag…rett FØR valget, er MIN opplevelse i skolen storartet!!! i løpet av 6 undervisningstimer på en fredag, etter en lang uke, har jeg hatt en tent klasse,som etterspør min kunnskap, som er så sugen på kontakt at min tid er brukt opp, at min lunchpause ble redusert til et lite kvarter, og do-besøket måtte taes etter skoletid! Ikke kall oss for lite motivert, ikke si at DERE skal lage en bedre skole. Det har vi allerede, men vi orker ikke flere tester og prøver for å bli rangert!.


  18. Synes du har mange gode poeng, men jeg kan ikke gi deg min fulle støtte til deg. Å kalle noen en KU er ufint, er selv lærer og dette blir lav mål. Man omtaler ingen slik, det er å regne som mobbing.


    • «lav mål»? Regner med at skriveferdigheter ikke inngår i ditt fag? Håper du kan nok om kunnskapsløftet til å se hvorfor dette er ganske lavmål.

      Og du: Hun sier selv at å kalle noen en ku er ufint, men bruker dette som et virkemiddel da det Erna sa til den unge gutten også er ganske ufint i forhold til en hel yrkesgruppe. Erna generaliserer og mobber, og Husfruen svarer med å humoristisk kalle henne noe hun ikke er nettopp for å poengtere hvor på trynet dette utsagnet var.

      Ja, det finnes dårlige lærere, men en stor andel er engasjerte, velutdannede og har et ønske om å lære mer. Erna vil ha færre lærere med mer utdanning, når utfordringen er nok tid til hver elev. Vi kan ikke utdanne lærere til å ha 7 ører og 5 armer, og da er ikke løsningen flere år på skolen, men flere voksne per barn.


  19. Når våre barn scorer dårlig på alle skoletester, sammenlignet med andre land. Er det da barna, lærerne eller systemet som det er noe feil med?

    Hva har dagens regjering som har sittet i 8 år gjort for å rette opp dette?

    Jeg synes det derfor er merkelig at du angriper Høyre for å forsøke å satse på lærerne? Du sier at «Jeg har prøvd å forstå hva du mener»? Da tror jeg det er noe du har misforstått…?

    Og, i stedet for å føle deg uthengt og si at alle lærere er mer enn bra nok og har masse kompetanse, hvorfor kommer du da ikke med et forslag på løsning? Det gjør i hvert fall Erna!


    • Nå er det sånn at resultatene på disse internasjonale testene har bedret seg i løpet av de siste åtte årene, dette er noe høyre- og sentrumsiden i norsk politikk er meget flinke til å glemme.

      Høyresiden med Erna i spissen kommer ikke med konkrete forslag på hvordan de skal skape «drømmelærere». De kommer med forslag på hvordan de kan heve den faglige kompetansen til lærerne. En faglig kompetent lærer er ikke det samme som den «drømmelæreren» Erna har skissert. Da drømmelæreren innehar flere egenskaper enn fagkompetanse, som omsorg, medmenneskelighet og ikke minst at de har tid til å snakke med elevene sine……


      • Men hva er DITT forslag?


      • Hva med å gi lærerne den tiden de trenger for å kunne bygge gode relasjoner med elever og foresatte. Gi de tid og mulighet til å ta etterutdanning og kompetanseheving. Dette er med på å skape trygge, forutsigbare rammer for eleven, noe som gjør skolehverdagen enklere for flere.
        Fristil lærerne fra skjemavelde, dette kan være med på å bidra til flere «drømmelærere». Men dette er nå bare mitt lille forslag 😉

        Hilsen ei som fremdeles blir fysisk uvel og sint, bare ved å tenke på sin egen barneskolelærer…….


  20. Det eneste jeg er enig i her er at det kan være uheldig å si til en tiåring at mange lærere er dårlige (selv om jeg er helt enig), men man kan på en annen side si at lærerne er redde for at elevene tenker selv. En lærer skal motivere elevene til å tenke selv og gi passende utfordringer. Lærere uten nok kunnskap vil ikke klare dette. Jeg synes det er et godt forslag fra Erna.

    Hilsen Martin 28


  21. Jeg vet ikke helt jeg. Misforstå meg rett, vi har hatt en lærer som var en stut. En ekte stut, rett på, urettferdig, ubetenksom og mest interessert i å komme seg på fotballtrening. Han var i ferd med å ødelegge en gutt før vi skiftet skole.

    Vi har flere barn og de fleste lærerne svever omkring oss som engler, de var omtenksomme, snille, krevende og omsorgsfulle, men likevel. Den ene læreren holdt på å ødelegge alt.

    Det var ikke hans skyld.

    Skylden ligger hos et skolesystem som ikke turte å ta tak, et skolesystem som ikke aksepterte at barn er forskjellige og som sier at du ikke er som dem skal du bli det.

    Nei, han lå ikke tilbake for noe, hans feil var å ligge foran, og jeg tok ham nylig, med en ny lærer, å viske ut entusiasme fra matteboken sin.

    Nei, jeg synes ikke Erna er ei ku, selv om jeg ikke stemmer på henne. Jeg synes det er bra at noen står opp for mangfold, også når den forekommer i positiv retning blant barn.


  22. Erna har aldri sagt at norske lærere er dårlige.
    Det er internasjonale målinger som sier at norske 8. klassinger i matte er på nivå med uland (kategiroen for de med manglende læreutstyr).
    Ikke Erna.

    Det erna vil er å gi læere etterutdanning. Ikke det at de er dårlige, men hun vil at de skal lære enda mer.

    Om du – husfrue – mener at lærere kan alt så viser det at det er et veldig stort behov for etterutdanning!


  23. Lurer på hvor mange som leste innlegget, eller ble for opphengt i tittelen…


  24. Har ei kone som jobber som lærer fra kl. 0715-1630 for at barna skal få det best mulig. Hun er som deg, skapt til det å være lærer. Skal da en av de fremste her i landet ha lov til å si at du ikke er god nok. Hva om den samme personen hadde snakket med de elever som dere hjelper hver dag for at de skal kunne møte sin framtid vel rustet fordi at dere bryr dere om jobben. Kanskje den (Erna) hadde tenkt seg om neste gang før hun plappret i vei om ting hun ikke vet noe om.


    • Erna har aldri kalt lærere i Norge nedsettende ting!!!
      Kom gjerne med linker om du mener motsatt.

      Det er internasjonale målinger som setter norske 8. klassinger i matte på nivå med uland (kategori med land som ikke har tilstrekkelig læremidler). Det er IKKE Erna som gjør dette og så videt jeg kan se har hun ikke nevnt det en gang.

      Erna ønsker å videreutdanne lærerne for å gjøre dem enda bedre.
      Om «husmor» som er den anonyme artikkelforfatteren eller din kone mener at de ikke har mer å lære i sin jobb….. da er det virkelig grunn til å støtte videreutdanning. For det har vi alle!


  25. Solbergs uttalelse om at «lærerne må bli bedre», betyr på ingen måte at hun mener lærerne i dag er late, kunnskapsløse eller ikke gjør sitt beste.


  26. Traff Erna innertier hos deg?? Er det smertefullt å høre sannheten?? Vis du er en av de fantastisk flinke å smarte lærerne , så har du vel heller ikke noe i mot å fortelle på bloggen din , hvilken snittkarakter du hadde da du kom inn på lærerhøgskolen?? Og ikke minst hvilken snitt du gikk ut med?


    • handler ikke bare om snitt. handler jo også om oppførsel. kanskje hun som skrev dette innlegget er drømmelæreren erna ønsker, men fy pokker så mange dritt lærere det finnes her ute.


  27. Interessant måte å bidra i debatten om «skolefolket» (hvem er de egentlig?) Jeg ser et innlegg fra en engasjert person, som også tyr til usakligheter. Det er klart at man oppnår mer når man setter ting på spissen 🙂 Likevel setter jeg ikke pris på måten..


  28. Veldig bra skrevet!
    Så: Erna kan gjerne ha så lyst hun vil til å skape drømmelærere. men da har jeg et par ting å fortelle henne: Karaktersnittet på videregående har lite å si for om du er en god lærer. Jeg hadde dårlig karakter i matte, men jeg er ikke mattelærer. Jeg var skolelei på videregående, og dette var en av grunnene til at jeg ville bli lærer. Jeg ønsket å være en engasjert lærer, slik at elevene ikke blir leie. Jeg gikk ut med ganske høye karakterer fra Høgskolen.

    Dette må gjøres: Flere lærere. Bedre og mer praktisk lærerutdanning. Det må være rom for å overflytte lærere som har valgt feil yrke. Det må IKKE bli slutt på gratis skolefrukt, den har mye å si for mange elever.

    Til Erna, og andre politikere: Det er bare 1 ting som gjelder for at dere skal få til en bedre skole: Snakk med lærerne, og lytt til dem! Det kalles førstehåndskunnskap.
    Takk.


  29. En ku er et symbol på selve livet og for hinduister betrakres kuen derfor som hellig, så jeg synes ikke du er respektløs overfor vårt neste lands leder. Å bruke symbolikk feil var dessverre et problem også for min førskole lærer og ekstra trist er det at jeg nå 30 år senere oppdager at du ikke gjør detspesielt bedre. Når jeg avgjorde yrkesvalg var det høyskole studiet med lavest opptakskrav lærerhøyskolen, så ikke lat som at alle førskolelærere er mensa kandidater, for det er valgflesk (også kalt løgn.)


  30. kjære Erna og høyre (og alle som støtter dem)
    Først vil jeg si at som elev har jeg møtt på min andel av ufaglærte,dårlige lærere….Men de få dårlige lærerene sammenlignet mot allle de flinke lærerene, gjør gruppen liten. Som en 14 årig jente som går på ungdomsskole i en fattig kommune, må jeg nesten si at nærmest ALT jeg har lært er av lærere. På en skole der vi knapt har råd til skrivebøker, er det gode lærere som gjør at vi lærer noe. Helt siden 1 klasse har jeg blitt nærmest oppdratt på skolen. Og disse lærerene tok ikke en fryktelig lang utdannelse, de tok nok de obligatoriske årene før de gikk rett til arbeid… Vet dere hva hva? Det er lenge siden dere voksene (untatt lærererene 😉 ) gikk på en skole. På en skoleer det mobbing, baksnakking, anoreksi, urolighet, barn med omsorgssvikt osv….. dette kan dere ALDRI forberede fremtidige lærere på! La lærere ta de obligatoriske årene utdanning. Resten må de lære av å faktsisk jobbe. Lærere er underbetalte for den fantastiske jobben de gjør. Men selvfølgelig: ikke alle elever er enige,en del er ikke glad i lærere siden det er dem som retter på eleven som gjør noe galt. Det finnes gode lærere! Fline lærere! Dyktige lærere! men ikke «drømme» lærere. For tror dere i høyre at ekstra utdanning kommer til å gjøre lærere perfekte? nei. Og det å rakke ned på disse flinke lærerenegjør meg sint. Vil dere FAKTISK gjøre noe så har jeg noen forslag.
    – mer penger til skolen (blyanter, pcer, fotballer,bøker osv)
    – skolene som har mygl burde rives og bygges nye.
    – fokusere på ELEVENE: det er ikke vits i flinke lærere når elevene ikke har konsentrasjon.
    – Mat på skolen til elever.
    – INGEN heldagsskole: tenk på barna som gruer seg til skole hver dag.
    – IKKE leksefri: vi lærer best med lekser.
    – og ikke karakterer fra 5 klasse

    MVH fornærmet elev.


  31. Noen lærere trenger faktisk enten å bli sparket eller å bli bedre. Her snakker JEG om erfaring som ble mobbet fra 8-10 klasse. Lærerne både så og hørte det (kommentarene jeg fikk slengt, eller når de satt å lo av meg i timen) men ingen gjorde noe og vi hadde 4 lærere.. Jeg følte meg verken sett eller ønsket. JO lærere trenger å bli bedre. Veldig mange, men ikke alle og jeg ville blitt glad om jeg fikk bedre opplæring jeg, hvis jeg var deg. I alle jobber kunne man trengt å bli bedre. Ta det som noe positivt.

    Og ikke nok med det men ett år jeg gikk på helse og sosial klarte jeg ikke følge med i timene. Ikke med vilje, men jeg hang ikke med fordi problemene hjemme var store. Fikk dårlige karakterer, ble hjemme noen dager fordi jeg ikke klarte skolen. Og skammet meg over det.

    Læreren vi hadde var en dritt lærer mildt sagt. Hun kjeftet på meg daglig fordi jeg ikke klarte fokusere. Hun var mildt sagt lei av meg noe som ikke gjorde det bedre. og vi hadde ei i klassen som hadde epilepsi. hun falt om i timen og vi reiste oss for å hjelpe henne, men da skreik læreren «SITT NED!!!!!»… «la henne være.. la oss fortsette timen».. Ikke en gang noe mykt under hodet fikk hun. hun bare lå der å skalv på bakken og ingen fikk lov å hjelpe. MAKAN? Er dette bra lærer eller???

    vi bestemte oss for å si fra til rektor i pausen og gjorde nettopp det. rektor var tydeligvis på utrolig godfot med denne læreren og gjorde absolutt ingenting. det fikk ingen konsekvens.

    JO, jeg er enig med erna. vi trenger bedre lærere den dag idag. Og å kalle en person for ei ku, er lavmål fra en lærer. Ikke at jeg tror du syns hun ser ut som ei ku, men kallenavn er noe du skal lære barn å ikke bruke så lenge de er ufine. takk for meg. go erna.


  32. SÅ må det også sies, at det er ALTFORMANGE kjempedårlige og uengasjerte lærere. kall erna en ku du,men du kan ikke stikke det under en stol at det faktisk stemmer i mange tilfeller. her sitter lærerne og svarer i fleng «ja erna er en ku» hva med jens? han har ledet alle de forferdelige årene jeg personlig hadde på skolen. så hva med jens? er han er drittsekk han da eller? neida,jens er så talefør og har så fin dress. så han må jo være leder av norge.


  33. Dette var som jeg slulle sagt det selv!
    Sier bare 3. millioner treff på «nå skal norske lærere bli bedre». Får man høre nok ganger at man er dårlig blir man det. Det er jo elementær pedagogikk


  34. Dette var som jeg skulle sagt det selv!
    Sier bare 3. millioner treff på «nå skal norske lærere bli bedre». Får man høre nok ganger at man er dårlig blir man det. Det er jo elementær pedagogikk


  35. Dersom lærerutdanning skal bli femårig og opptakskravene høyere, vil jo det føre til at færre søker yrket, og ikke flere, med mindre det gjøres noe drastisk med lønnsnivået/arbeidsforholdene. Det sier verken Høyre eller andre partier noe om.


  36. Muligens 3 av 10 lærere gjennom mine 13 skoleår var dyktige nok til at jeg fikk med meg fagene på en ordentlig måte. Og da mener jeg ikke bare om de kan det de snakker om, men jeg mener måten de lærer bort på. Det er ALT for lett å bli lærer, og det er mange lærere uten empati, sympati og medfølelse for elevene sine. Bryr de seg ikke, lærer heller ikke elevene. Matte var mitt yndligsfag på skolen i 7 år, grunnet en fantastisk lærer som kunne det å lære bort, og hadde fortsåelse for ting man ikke skjønte. Etter jeg byttet lærer, gikk det bare nedover. Lærere som ikke kan lære bort, eller som gidder å forklare 2 ganger for at jeg skal skjønne. Hvem som helst kan ikke jobbe med mennesker og det er latterlig hvor mange lærere det er i det landet her som kun ser på jobben sin som en jobb, og ikke et ansvar over et stort antall unge mennesker. Det er PÅ TIDE at det blir strengere krav, og vi trenger ikke fortsette med den late regjeringen vi har nå, som åpenbart bare kommer med tomme løfter når de er redde for å tape. Takk for meg.


  37. Jens sa på TV2debatten nettopp «vi er alle enige om at vi trenger bedre lærere».

    Nå blir det mye blogging…


  38. Denne saken handler virkelig IKKE om deg som lærer, men om det generelle nivået på lærerne her i Norge. Utdanningen er for dårlig, og det er mer enn 60.000 ufaglærte mennesker inn i skolen i dag. DETTE er det Høyre vil gjøre noe med, ikke med akkurat deg eller kollegaene dine. Slutt å ta deg selv så høytidelig. Jeg ser virkelig ikke det negative i å ha strengere krav til lærere, da det kun styrker elevenes læring. Å kalle Erna ei ku, løser ingen problemer. Hverken for deg, meg, eller noen andre.


  39. Nå bør vel snart «Hei Jens. Jeg syns du er en okse»-innlegget snart komme. Han ønsker jo tross alt bedre lærere.


  40. Barnslig tittel, synes du skader omdømme til de mange lærerne som faktisk er flinke. Litt usikker på om du hører til i den gruppen lærere du hevder, for innlegget ditt virker heller umodent og en god lærer slår ned på mobbing…

    Jeg hadde mange flotte lærere på barneskolen, et par dyktige på ungdomsskolen (inkludert verdens beste engelsklærer), og noen bra lærere på videregående. Men hadde også noen som ikke holdt mål, og de satt sikrere i sine jobber enn noen arbeidstager jeg ellers har møtt…

    Som sagt, det finnes mange kunnskapsrike og sterkt motiverte lærere i Norge, men det må kunne gå an å si at snittet kan heves, uten at lærere skal skrive en lengre norskstil om hvor urettferdig det er å hevde noe slikt…

    Alle andre yrkesgrupper lever nemlig med kontinuerlig evaluering og innretter seg efter dét…


    • Arne! Skjønner du ikke at «ku» er svar på «Da ville jeg sørget for at det var bedre lærere.»? Dette er jo et genialt virkemiddel for å få frem budskapet! Foretrekker heller at Erna kaller meg ku enn at hun sier til elevene mine at dersom hun hadde fått ETT ønske hadde det vært å sørge for at det var bedre lærere – det er mobbing det!


      • Vil man bli tatt seriøst, bruker man ikke vulgære virkemidler, så enkelt er det. Jeg merker meg at de fleste lærere her later til å være enig i dette, mens noen få synes det er greit å bruke mobbeord rettet mot enkeltpersoner. Et godt forbilde for den oppvoksende slekt…

        Med unntak av en stakkar som aldri burde blitt matematikklærer og en forkynnende SV’er som samfunnsfaglærer (hva resten av lærerne mine stemte, vet jeg egentlig ikke, men de lot politisk tilhørighet ligge igjen hjemme/ på lærerværelset), har jeg nok hatt gode lærere. Bl.a. lærte jeg å diskutere gjennom argumentasjon, og å respektere andres meninger. Men «ku» er ikke argumentasjon, men et billig virkemiddel.


  41. Hvis dine vilkår som lærer er så mindrestyrt, så er det på tide å bytte regjering!


  42. Hei, takk for ditt inlegg i debatten.
    Jeg må starte med å si at dette er jeg ikke enig i, jeg kan selvfølgelig ikke si noe om deg som lærer, men jeg har hatt altfor mange «dårlige» motivasjonsløse lærere opp gjennom tiden, jeg ble åpenlyst mobbet også, ingen løftet en finger. Når jeg i tillegg vet at det ikke hjelper at DU er en god og skolert lærer når mange av dine kolleger er ufaglærte og dropper ut etter kun få år i skolevesenet faller din argumentasjon på stengrunn. Jeg tror du også må klare å skjønne at mange ser dette som et stort problem at nye lærerstudenter tas inn med svake karakterer. Jeg er enig i Ernas utspill, det finnes for mange dårlige lærere,

    PS om du er en av de gode, så takker jeg og barna mine deg for det, men det er ikke det samme som å si at lærerstanden er god, DET ER DEN IKKE.

    Situasjoner er nå engang slik at frafallet av elever er for stort, det kan være et komplekst og sammensatt problem som ligger til grunn, men etter min mening må man kunne forvente en bedre lærerstand.


  43. Godt skrevet! Dette gav meg mange tanker om læreren. Som nyutdannet lærer tenker jeg mye på både hvordan den gode læreren er og hvordan en utvikler en god lærer.

    Syns du gjør et godt poeng ut av at det faktisk ikke trenger å være ekstra utdanning som avgjør om en er en god lærer eller ikke. Som lærer gjør man sitt beste, og lærer stadig av sine feil og blir flinkere og flinkere i vår profesjon. Det lever vertfall jeg troa på hver dag jeg går på jobb!


  44. Åååh, Tonje! Du var, og jeg kommer alltid til å se på deg som min drømmelærer! Satt noen dype spor, og du vil aldri bli glemt som barneskolelæreren som både foreldre og elever satte stor pris på!


  45. Jeg kjenner endel lærere og de mener de selv er flinke lærere. Noe jeg ikke betviler. Men samtidig så klager de over at de ikke får mere kurs? Enig de bør kurses og de bør lære mer noe som er viktig i alle jobber. Personlig utvikling etc Er ikke dette i tråd med hva Erna sier.? Eller er jeg helt på jordet? Jeg jobber i det private og mange tror da at jeg kan gå på kurs ofte. Det skjer ikke i min jobb, en av grunnene er at jeg ikke har tid og det bir ikke alltid prioritert. Jeg har gått på kveldsskole og da sammen med noen lærere og andre i det offentlig. De hadde flere fridager før eksamen noe jeg ikke fikk . Ingen regler på det i det private. De betale skolen men ingen fridager. Stå på lærere, dere er stort sett flinke.. Men alle kan bli flinkere , den dagen vi alle går runt å mener vi er flinke nok så bør vi skifte jobb. Vi trenger utfordringer , bli bedre, kanskje vi ak. Bli mer effektive..


    • Takk for at du tar opp temaet! Og takk til alle som belyser saken fra så mange sider. Jeg er selv lærer/adjunkt, jobber på barnetrinnet i Oslo øst, jobben byr på mange utfordringer men jeg trives! Når det gjelder skolekvalitet tror jeg PERSONLIG EGNETHET er alfa og omega i yrket. Jeg jobber med mange flinke nå, men har også møtt et par virkelig udugelige lærerkollegaer på min vei. Derfor: Løft de gode opp og de dårlige ut- vi som trives, takler hektiske hverdager og utfordrende elever trenger ikke kurs, vi trenger å bli kvitt de som ødelegger for oss- de som ikke passer i læreryrket!!! Kaffedrikkere og slabbedasker er d i alle yrker, problemet i skolen er at de ikke mister jobben sin!


      • Takk for i særklasse godt innlegg. Egenskapene som menneske er viktigere enn utelukkende teoretisk kunnskap og evne til å engasjere, involvere og til å «se» barn/unge skaper lærevilje og interesse. Lærer ikke dette på kurs..


  46. Jeg har hatt lærere som jeg kan sammenligne med en sau, så lærere bli bedre


  47. Politisk farge avspeiler kommentarene. I beste mening tror jeg Erna ikke ønsker annet enn å oppgradere læreryrkets status. AP har gjennom mange år hatt som mål å rive ned denne. Mindre lønn i snitt enn i tidligere tider, kombinert med en bevisst neglisjering av betydningen av kompetanse. DET ER FOR MANGE DÅRLIGE LÆRERE I nORSK SKOLE. På 80 tallet åpnet det seg et arbeidsmarked i det private næringsli for dyktige og ambisiøse lærere. Data, forlag, og en rekke vekstområder sugde til seg de beste og best kvalifiserte lærerne og lokket med betydelig bedre lønn. I mange år kom alle som søkte til lærerskolen innuanset hvor dårlig eksamen de hadde fra videregående skole. Et sikkert tegn på at læreryrket ikke var attraktivt nok for de med best kompetanse. Resultatet ser vi i dag. Det er dette Erna vil rette opp. Så alle lærere SV tiden er forbi. Ta samling rundt leirbålet og heng med på jobben om å oppgradere læreryrkets status og slutt med sutring alla «Erna er en ku»!


  48. Du er snill å hvet hva du snakker om du er klok og jeg vil se på dette fordi jeg forstår deg!!!



Leave a reply to Lars-Silje Avbryt svar