h1

Kirken og vi

september 1, 2013

Det er nok ikke så ofte det skjer, men når det skjer, så skjer det. Hele familien på kirkesøndag. Anledningen var at vi snart har en fireåring i hus, og fireåringer skal få kirkebok. Jeg sitter igjen med følgende refleksjoner etter Gudstjenesten:

1. Vi burde antakelig frekventere kirken oftere. I følge sønnen hadde det nemlig vært veldig, veldig, VELDIG kult. (Jeg føler muligens at han her snakker med to tunger. Jeg har foreviget at han ligger på gulvet mellom benkeradene. For meg er ikke det synonymt med kult).

2. Mine barn har arvet sin mors interesse, glede og takknemlighet for mat. Jeg tror muligens punkt 1 ble forsterket av at det ble servert boller og brus ved utgangen. Det har jeg ingen problemer med å forstå at drar opp kulhetsskalaen. Jeg ble imidlertid noe paff av min halvannet-årings iherdige hunger etter nattverd. Plutselig sto hun bakerst i nattverdskøen. Jeg har ikke for vane å stille til nattverd, så jeg valgte heller å be en stille bønn om at presten avviste, helst overså,  henne på en smilende og hyggelig måte, samt at hun under ingen omstendighet måtte oppdage kurven med seigmenn som stod ved alterringen. Jeg ble gudskjelov bønnhørt. Hun taklet til og med forsakelsen av kjeksen på en god måte, vesentlig bedre enn hva hun gjorde da hun oppdaget at det ble satt frem boller og hennes mor prøvde å avlede henne. Min datter fikk forsamlingens første bolle. For å si det sånn.

3. Jeg må vokte meg vel for å ikke bli en skrytende, uspiselig, hønemamma. Hvis jeg ikke allerede er det. Da presten roste min sønn for å takke høyt og tydelig da kirkeboken ble delt ut, var jeg så stolt at jeg holdt på å sprekke. Jeg tør ikke tenke på hvordan det blir den dagen han synger solo, scorer mål eller lærer å lese.

4. Jeg ser at kirken er modernisert, men tenker at det kanskje er rom for mer modernisering. Og da tenker jeg ikke på moderniseringen av Fader Vår, men mer opplegget rundt liturgien. Ikke det at jeg synes søndagsgudstjenesten skal være for et show å regne, men jeg tror at kreative hoder sammen kunne laget en plan for å få flere besøkende i kirken. For det er egentlig ganske ålreit der. Og presten vi hadde i dag var morsom. Det bør være et godt utgangspunkt.

Så spørs det, da. Hvor slitt kirkeboka kommer til å bli. Men vi har nå i hvert fall fått den. Og det var altså veldig, veldig, VELDIG kult.

Og hjemme ventet eplekake og oppskåret frukt.

Slå den.

 

 

3 kommentarer

  1. Vi har frekventert kirka her rimelig ofte det siste året. Vi har verdens kuleste prestepar her og prestefrua har dratt i gang med søndagsskole en gang i måneden. Ungene er i tårnrommet og hører historier, danser, rocker til musikk og i det hele tatt har det mer enn veldig kult 🙂 Et par ganger har musikken overdøvet kirkeorgelet og det sier vel sitt 🙂 🙂 Så vi blir vel å fortsette tenker jeg..


  2. Det der hørtes jo faktisk ganske kult ut.. Her er verken mor eller barn medlem av denne kirken, så evt besøk blir altså far sitt ansvar.


  3. Jeg syns setningen om at det var egentlig ganske allright der er et godt utgangspunkt for å samtale. Ja, kirka er modernisert og ønsker at moderne mennesker skal finne seg til rette. Det er såklart noen koder og regler i kirka også, akkurat som det er på enhver fotballarena eller annen interesseorganisasjon. Man må kanskje gå noen ganger før man knekker koden – men da er det altså verd det. Og hvis vi vil at ungene våre skal få et forhold til kirken og til Gud og Jesus- så må vi som er foreldre ta ansvaret å ta de med til kirke. Og vi må lese i boka de får. For det er kanskje det aller viktigste- å forstå mer av hva kirken formidler om menneskeverd, fellesskap, kjærlighet og tilgivelse. Det er veldig, veldig, VELDIG mye livsmot i dette og gir tilhørighet til noe som er større og mer enn oss selv:)

    Hvis du er overrasket over svaret mitt- så er jeg altså prest og er veldig lad i disse gudstjeneste hvor 4 åringen kommer til kirka for å få ok! Jeg kom inn på dette via ditt glitrende innlegg om Kua Erna!, som noen hadde delt på facebook. Jeg r enig med deg! Jeg heier på lærere og syns det er utrolig dårlig av politikere å disse en hel yrkesgruppe som vi er så avhengig av. Og som i det store og hele gjør en flott jobb med ånde hjerte og hode! Du skriver godt( de to innleggene jeg har lest iallfall…) og herved er jeg en følger!



Legg igjen en kommentar

