h1

Kva eg kan

august 21, 2013

Herrlighet. I dag har det gått på skinner i heimen. I dag har jeg funnet nøkkelen. Det kan være vanskelig å svelge på tyngre dager, men i dag ser jeg det klart: It`s all about me. Jeg har jammen ansvaret for stemninga også. Det har faktisk vært problemfritt i dag. Henting, middag, leking og legging. Til og med dusjing av to ikke så veldig dusjeinnstilte små kropper gikk som en drøm. Jeg har tenkt veldig over dette her i kveld. Hva i alle dager var det som funka i dag?

Og det var altså meg. Ungene var vanlige unger. Det oppstod interessante følesesutbrudd i forbindelse med is-nekt, det var nødvendig med kappløp for å få troppene innendørs, og det måtte en aldri så liten beslaglegging til. Av en eller annen grunn var jeg roligheten selv i dag. Ikke antydning til provosert. Ikke en gang irritert. Ingen begynnende hodepine. Lapskausflekker forsvant lekende lett fra gulvet uten mumling om «grisehus» «spise sjæl» og » kun brødmåltider fra nå«. Jeg har tålmodig forklart hvorfor det ikke er greit å helle vann på gulvet, jeg har smilende forklart min illsinte datter at jeg skal drikke opp kaffen min før vi går ut, og jeg har ryddet huset nærmest dansende. Og, den var litt drøy, men i hvert fall uten å stønne og bære meg.

Problemet er jo at jeg vet det ikke kommer til å vare. Jeg skulle ønske jeg fant kilden til hvorfor jeg i dag takler ting jeg vanligvis ikke takler like bra, men det har jeg altså ikke gjort. Jeg har imidlertid notert meg det, til og med offentlig, slik at jeg kan gå tilbake til blogginnlegget fra den 21.august 2013 å se at det faktisk er mulig. For jeg vet at det vil bli behov på en påminnelse.

Og jeg synes det er urettferdig. At om bare jeg er blid, rolig og overbærende, så går alt helt fint. Det er visst sånn det er å være mamma. Det er ikke småtteri hva man skal ha ansvaret for.

Men jeg har feira med is. Og jeg valgte å gjøre det litt amerikansk. Med skje rett fra boksen.

Nå håper jeg innstendig at jeg ikke har gitt mannen hjerteinfarkt som følge av sjokk. Det er altså baderomsinnredninger som står på agendaen for tiden. Han er opptatt av pris, jeg er opptatt av at det skal være fint. Her trenger det ikke nødvendigvis være noen motsetning, men det har det altså vært i dette tilfellet. Til de grader. Derfor begynner jeg å bli litt nervøs for at jeg enda ikke har fått svar på meldingen jeg sendte for en time siden:

«Me skal ikkje bare ta ein slik Ikealøysing,da..?»

Kanskje han ikke gidder å svare for at jeg prøver meg på nynorsk. Han mener jeg er elendig. Sendte meg senest i dag en mms med en norskoppgave jeg hadde gjort på videregående. Med påskrift : Mykje bra her, men du har ein del feil i nynorsken. Nokre alvorlege. 4-.

Jaja. 4- i nynorsk, baderomsinnredning fra IKEA og isspising fra boks til tross:

Jeg ruler heimen i dag.

Ruuuuler.

(Og bare så det er sagt: Jeg elsker IKEA. Men fikk altså opp øya for kombinasjonen IKEA og bad= en mulighet i dag).

 

4 kommentarer

  1. Ja er det ikke godt at vi har slike dager innimellom.
    Det hjelper på selvtilliten som mor det.
    Ika har mange fine bad har jeg sett. Så det kommer nok til å bli fint.
    Lykke til med flere smertefrie dager 🙂


  2. Ok, eg har nett oppdaga bloggen din, hurra! Du skriv krutgodt, kvinne 🙂 For ein fornøyelse å lesa, gleder meg til å følgja deg vidare. Og om du velger å skriva på nynorsk så er jo det kult, hallo…! 4- er jo ikkje så værst? Eg fekk berre 3, og nynorsk er mitt hovudmål 😉 eg var vel for dårlig på å analysera dikt eller noko då.

    Lykke til med innredning av bad, for ei lukke å sjå at det fins fleire enn meg som ikkje surfer og lagar moodboards og slikt i månedsvis før ein avgjerelse av fliser og andre viktige ting vert tatt.

    God helg!

    Helsing Eli 🙂


    • Haha, så hyggelig!! Glad du fant meg! 🙂 Ps. Jeg måtte Google moodboards. Jeg har ikke peiling.


  3. Hvis DU er fornøyd koster det mindre i framtiden…;)



Legg igjen en kommentar

