h1

Plan meg her og plan meg der

august 17, 2013

Det er ikke så lenge siden vi kjøpte et nytt hus brukt. Det vil si at det er en del oppussingsprosjekter i heimen. De fleste overkommelige i form av et malingsstrøk eventuelt et nytt gulv, men nå om dagen holder vi på med et skikkelig prosjekt: Badet. Sånn skikkelig oppussing, med riving og pigging og fandens oldemor.

Jeg liker den enkle oppussinga best. Den som innebærer et fargekart og et valg av farge. Som stort sett varieres mellom grå og hvit. Det badgreiene synes jeg er fryktelig omfattende. Jeg er misunnelig på alle som koser seg med planlegging. Som tegner og surfer i timesvis, som har full kontroll på treder, do`s and don`ts og sånn. Jeg har jo ikke det. Jeg er mest interessert i at det skal bli ferdig. Og fint. Med tanke på at snekkeren kommer på mandag, hadde vi i grunn ikke noe valg: Vi måtte ut å kjøpe fliser i dag. Vi har faktisk tideligere vært og sett på noen som virka til å være ganske fine. Og dyre. Men jeg har hørt på radioen at når man pusser opp bad, er det ikke flisene man kan spare penger på ved å sjekke priser litt rundt omkring. Det blir ikke de store summene uansett. Jeg har en overbevisende måte å snakke på når jeg er overbevist, så mannen lot seg nesten lure. Han insisterte dog på at vi skulle kjøre innom en kjedebutikk for sikkerhets skyld. Jeg syntes det var totalt unødvendig, men han valgte å benytte seg av vetoretten.

Da sparte vi drøyt 20000. Så radioen: Dere juger. For oss er 20000 absolutt en sum å skrive hjem om.

Men for en prøvelse. Å kjøpe fliser. For det første var jeg preget av kick off med jobben i går. Det er ikke hverdagskost å legge seg etter midnatt. Jeg irriterte meg kraftig over alle menneskene som handler fliser på en solskinnsdag i august. Hvorfor kan de ikke bare være på stranda eller i hagen eller på lekeplassen eller noe? Vi måtte tross alt handle akkurat i dag. Og hvorfor i all verden har folk med barn på flisehandel? Alle skjønner vel at det grenser mot barnemishandling? For ikke å snakke om mishandling av trøtte voksne? At vi stilte med ei på halvannet og en på nesten fire får så være, det er jo ikke vår skyld at vi ikke har barnevakt. Dessuten sa flisemannen at –det på langt nær var de verste barna han hadde hatt i butikken. Min kjære påstod at han hadde lagt til et –mora deres, derimot.., men det tror jeg ikke noe på. Greit at jeg satt meg ned på gulvet. Greit at jeg informerte om at vi måtte ta et valg fordi bristepunktet var nær. Greit at jeg fikk tårer i øynene da vi ikke hadde småpenger til brusautomaten jeg oppdaget. Men vi kjøpte faktisk fliser. Og vi kranglet ikke. Takket være en usedvanlig tålmodig mann. Han skjønte nok hvilke katastrofer som kunne inntreffe hvis han inntok samme stressnivå som meg.

Takk, mann.

Om badet blir fint, vet jeg jo ikke. Men jeg tror det.

Det gjenstår bare innredning. Og den skal anskaffes i opplagt form. Hva slags form selve innredningen vil få, det aner jeg ikke.

Ja til at veien blir til mens man går.

 

4 kommentarer

  1. Vi brukte en flisbutikk da vi (det var jeg alene) valgte fliser til 6 bad, 1 kjøkken, 1 vaskerom og 1 gang i to hus nesten samtidig. Nesten alle gulvfliser er grå/sorte og alle veggfliser er hvite. Fargevalget var gjort på forhånd. Jeg hadde vært i flere flisbutikker uten å vite farger og jeg blir fortsatt kvalm med tanken. Imponerende at dere hadde med ungene, og hyggelig av deg at du krediterer mannen for at det gikk bra.

    Som vanlig skriver du slik at jeg så alt helt klart for meg.


  2. Kan forstå at dette ikke er lett.
    Vi snakker om å bygge en terrasse,
    men klarer ikke å bli enige om hvordan den skal se ut,
    hverken med hverandre eller med oss selv. hehe.
    Tror badet deres blir bra til slutt.
    Skulle gjerne pusset opp badet her, men det syns ikke mannen
    er nødvendig, Alt virker jo som det skal. hehe.
    Lykke til med fortsettelsen 🙂


  3. Oppussing er ikke bare bare. Det har jeg selv erfart. Det gikk bra til slutt. Jeg ble fornøyd.

    Cecilie


  4. Å gurimalla, du dro meg rett tilbake til 90-tallet da ungene var små (fire av dem). Vi tok kun med ungene når vi var HELT nødt… En gang vi var på OBS-bygg sa min mann: «Jeg tror jeg kjøper hele butikken jeg!». Han så så mye vi trengte… Vår eldste datter sa da forsiktig og spent: «Kan du ikke heller kjøpe blå-kiosken, pappa?» (Narvesen, MED godterihylle, selvsagt). Ungene forstår jo ikke hva vi skal med fliser og gulvbelegg, – de er opptatt av primærbehov. Som brus og godteri og sånt;)
    PS: badet blir helt sikkert fint:) Når det gjelder innredning, tenk praktisk, ikke lekkert;) Nøytrale farger kommer man lengst med – også et gratis tips!



Legg igjen en kommentar

