h1

Guilty

juni 25, 2013

I går leste jeg Kamille. Nesten fra perm til perm. (Jada, kjære! Jeg hadde malt ferdig vaskerommet først. Jeg droppa gulvvasken, men tenkte at jeg skulle jo ha noe å gjøre i dag også. Eller, i morra,da.) Jeg vil si at jeg leste det i relativt rolige omgivelser, kun omgitt av ett stykk barn som ikke ville sove, og som derfor trengte et «Nå er det natta, sove godt» sånn cirka hvert andre minutt.

Kamille er et ålræit blad, synes jeg. Det er en god del ting der jeg kan relatere meg til, og det er ingen selvfølge når husfrua drar frem ukebladene. Min erfaring med Kamille, er at det handler mer om vanlige folk enn fotballfruer, og det passer meg i grunn best. Når alt kommer til alt.

Selvsagt kan jeg ikke relatere meg til alt. Jeg skjønner sjøl at det er en del av de antrekkene som vises jeg med fordel kan styre unna. Jeg ser at mange av energikickene det reklameres for med stor sannsynlighet ikke vil prøves ut her i heimen. Det er tvilsomt om jeg kommer til å få et hjem i nærheten av de utrolig flotte interiørsidene de viser. Men jeg liker uansett å kikke på dem. Jeg føler meg ganske normal likevel.

Men i går ble jeg med ett unormal. Jeg leste en reportasje om 3 kvinners «Guilty pleasures». Jeg synes det var et meget godt tema, muligens på grunn av at jeg selv er dronninga av disse. Men kjære vene, her var det ikke mye guilt å snakke om! Kvinne 1 sin store hemmelighet og skam her i livet, var at hun kunne finne på å bake sjokoladekake med datteren på en tirsdag. Hæ? Hva i alle dager er guilty med det? Hadde jeg gjort det, hadde jeg antageligvis vært så stolt at jeg hadde posta et bilde av kaka på facebook umiddelbart. Jeg vil si at det er sånn cirka 500 ganger med guilty å spise ostepop på mandag. Som ikke er din. Som til alt overmål er restene fra barnas lørdagsgodt. Det er også ganske usjarmerende å gå løs på oboy-esken med skje. Det være seg tirsdag eller torsdag. Eller i desperasjon etter noe søtt finne frem den nedfryste sjokoladekaka og plukke av sjokoladen. Men du verden, det er godt. Og det innebærer både guilt og pleasure.

Kvinne to rødma av sin egen trenings-spilleliste. I utgangspunktet er jeg den første til å forstå hva hun mener. Men da jeg så eksempler på hva hun hørte på, tenkte jeg bare at «gjør det noe,a?» Jeg kommer jo ikke unna at det er få låter som gir meg høyere puls enn Carola, Abba eller Herreys. Jeg prøver faktisk å gjøre meg så usynlig som jeg kan hvis jeg er med på en spinningtime, men hører jeg en Grand Prix-intro, har jeg hendene over hodet før jeg får tenkt meg om. Når folk spør meg om hvilken festival jeg skal på i sommer, kan jeg jo ikke svare annet enn hva som er tilfelle: -«Eh.. Jeg skal på Carola-konsert i sommer, jeg». Og når jeg på helgens fest blir bedt om å komme med en ønskelåt etter kun to svelger prosecco, kan jeg ikke stotre frem annet enn Karpe Diem…? Selv om hele meg skriker etter Sammen for livet eller Uptown girl.

Kvinne nummer tre, hva var det med henne igjen.. Jo! Hun skjemtes over hvilke TV-programmer hun så på. Når man med største selvfølge snakker om Ragnar Lunde, Bob Affe og Ninni Anker-Hansen, så kan på en måte ikke si noe. Annet enn, ja, guilty pleasure. Jeg har ikke sett en eneste krimserie. Men har stålkontroll på Cæsar. Og innrømmer egentlig at jeg føler litt på guilten der.

Jaja. Jeg kan i hvert fall trøste mine, etter hvert så kjære, lesere med at jeg mest sannsynlig lever med i overkant mange guilty pleasures. Men jeg lever godt med dem, jeg.

Det er ikke så farlig.

Det er ikke det.

5 kommentarer

  1. Abba var i mange år min guilty pleasure, men så kom Mama Mia og det var ikke mye guilty lenger, kanskje ikke like mye pleasure heller….

    Digger Grand Prix-låter. Vest Tyskland 1979 er favoritten.


  2. Ja, ein kan leve godt med sine gp-er, men eg snakker veldig sjelden høgt om dei..:) takk for at du deler:)


  3. Ha ha, ja, når folk skal komme med sånne skikkelige, svære hemmeligheter, og så viser det seg bare at det er småtterier…da føler man seg litt merkelig sjøl… bake kake på en tirsdag, lissom! Helt crazy!


  4. Jeg leser også Kamille. Jeg abbonerer faktisk (GP? Nei, bladet er bedre enn de fleste ukeblader!). Men disse tre damene stussa også jeg på. Jeg skumleste og forsto at journalisten hadde funnet noen meget dårlige representanter! Dette var for spinkelt. Jeg syns du skal sende inn denne teksten til bladet:) Gjør det! Du får helt sikkert en sånn fin smykkepremie. Tror jeg i allefall!
    PS: spiser du sånn kakepynt rett fra posen eller glasset også? Det gjør jeg;) Og jeg svetter mest når det spilles skikkelig dansebandmusikk på vanntreningstimene!


  5. Det der var ikke mye imponerende laster! Hva med å ligge på alle fire og spise maten ut av hundeskåla eller å gå naken til jobb? Typisk sånne blader å bare ta fram vanlige ting som man har klart å innbille seg at er store synder.

    Fortsatt god sommer til deg!



Legg igjen en kommentar

