h1

Nissemenn og andre menn

juni 16, 2013

Her om dagen snakket jeg med en venninne. Hun hadde vært på seminar med jobben og mannen hadde vært hjemme med barna. Alene med barna. I 36 timer. Heldigvis hadde han hjelp i form av venner og familie i umiddelbar nærhet. «Stakkar, han er alene med ungene. Vi inviterer på middag».  

Dette er ikke ment som et innlegg i likestillingsdebatten, men det er en observasjon jeg ønsker å dele. Muligens også en tankevekker. For det viser seg gang på gang at en far som er hjemme alene med barna, vurderes til å ha det mer stritt enn hva en mor i samme situasjon har. Det vanker flere middagsinvitasjoner, tilbud om barnepass og støtte-erklæringer til pappa når han og barna er hjemme alene. Og mødre får flere spørsmål om logistikk og strukturering når hun forteller at hun skal på jentetur enn hva far gjør. Hvis noen skulle finne på å heve øyenbrynene over foreldres behov for alenetid, er jeg villig til å banne på at mor ville fått flest øyebryn.

Og det irriterer meg.

Pappaer er fine folk. Suverene. Et funn. Et must. Et alt. Men mange av dem er ganske heldige også. De har nemlig et ess i ermet. Mammaene. Det er nemlig sånn at når pappaene skal gjøre noe, så gjør de det. Med fullt fokus. Som i vårt hjem. Far bruker helgen til å plante hekk. Og det er flott, for all del. Han jobber som en helt, kommer innom en gang i mellom for å få litt drikke, og avbrytes innimellom av forbipasserende som er over seg av begeistring over hvor flink han er. Flott. For han er jo det. Men når han sier til meg at «Kan ikke du brårydde opp litt og komme ut,da?» Så tenker jeg at NEI. Jeg kan ikke brå-gjøre noe som helst. Det er ikke sånn at jeg kan bestemme meg for å gjøre en ting og så bare gjøre det.

Fordi:

image

Her er grunnen til at jeg  ikke bare kan brå brette sammen noen klær. For andre i huset synes nemlig det er mye mer morsomt å kaste de rundt. Helst etter at de er brettet.

 

image

Og derfor kan jeg ikke skynde meg å ta ut av oppvaskmaskinen først. Fordi enkelte andre liker bedre å sette inn i oppvaskmaskinen. Det som er rent og ligger plassert i en skuff som hun endelig har blitt høy nok til å få åpnet selv.

 

image

Det er ikke bare å «dra over gulvet» etter frokosten når visse familiemedlemmer er over snittet hjelpsomme og lager et sirkus mor ikke er i stand til å takle en søndagsmorgen, hvis kravet om å bidra ikke blir møtt.

Så i rettferdighetens navn slår jeg i dag et slag for mødrene. Hvis ikke andre har vett på å se at vi har ett og annet å holde på med vi også, så får vi jammen si det sjøl. Og det er ikke lett å skynde seg med barn. Sånn er det bare.

 

image

Og det er ikke lett å ha det ryddig med barn heller. For eksempel hvis de bedyrer at de eeeeelsker ballongen fra 17.mai. Som nå er blottet for luft. Etter en nesten-ulykke hvor ballongen holdt på å forlate sitt hjem via et åpent vindu for en tid tilbake, kjenner jeg at jeg per i dag ikke er i stand til å møte krisen som trolig vil oppstå hvis de skulle komme til å fordufte på ukjent vis.

It`s hard to be a nissemann.

 

10 kommentarer

  1. Takk! Heilt enig i det du skriv! Stå på:)


  2. Ja, det er noe som henger igjen fra gamledager, det der. Menns oppgaver er Arbeid – og «du verden så flink han er og heldige deg, kvinne, som har en slik hjelpsom mann». Mens kvinners oppgaver er «kvinnesysler» og ikke mer enn man bør kunne forvente av henne.
    Jeg stemmer for å bytte; du kan «grave ned hekken» og så kan han (prøve) å få gjort noe i huset med unga på slep…. 😉


  3. Hvem er som skal trå støttende til når far er hjemme alene, jo det er kvinnene. Hvem er det som stilltiende lar far holde på med andre ting enn barna, jo det er kvinnene. Hvem kan ikke akseptere at barn roter, og det er greit å leve i litt rot når man har barn og det er pent vær ute, jo det er kvinnene.

    Jeg har stor respekt for mødre, men jeg ser også at altfor mange av dere tar altfor mye ansvar hjemme, noe som går utover likestillingen. La far ta ansvar, la far stelle hjemme, slipp litt opp, og så vil det å være mamma bli mye mer behagelig.

    Hilsen Ole, som nettopp har vært alene hjemme med min datter(3) mens mor var en uke på Rhodos.


    • -Men det er veldig fint å være mamma, asså;-) Godt innspill. Det er nok mange av i
      oss som med fordel kunne sluppet litt opp. Ansvar og kontroll kan og bør deles! 🙂


  4. Hadde små barn for ca 20 år siden, og jeg reagerte
    på at det var så mange som syns min mann var så flink
    som var alene med ungene. Tenk at det fortsatt er slik.
    Ønsker deg ei flott uke sammen med din familie 🙂


  5. Sååå enig! Har vært alene noen dager med treåringen og tremånederen, ingen som sier noe. Men når fattern var alene med begge to mens jeg var hos frisøren i to og en halv time haglet det av skryt. Hva gir’u meg!?


  6. Og hvorfor kaller noen pappaer det «å sitte barnevakt» når de er alene med egne unger? Heter det ikke egentlig «å være forelder»?


  7. Hi hi. så morsomt. Det er ikke mange ukene siden jeg diskuterte akkurat det du skriver med en venninne. Og vi er begge skjønt enig med deg for å putte det pent.
    Hvis fruen er i jobb og kommer hjem, rydder, tar barna og lager middag så skulle det vel bare mangle, men takke meg til hvis mannen gjør det samme. Huff, stakkers han, han har jo vært på jobb heeeele dagen. (har fått høre den et par ganger.)
    Eller hvis fruen i huset er så syndig å tar seg noen timer ut på kveldstid for litt alene tid så stakkers mannen som har vært på jobb heeeele dagen. Hvis mannen DERIMOT tar seg noen timer ut så er det han vel unt for stakkers han har vært på jobb heeeele dagen.

    Kjenner jeg blir en overdose engasjert her, men jammen om dette har irritert meg mang en gang.

    Sumsumarum; Enig med du!!

    Ha en fine dag 🙂


  8. K-pus og Astrid: Hvem er det som gir ham skryt? Er det andre menn eller andre kvinner? Min mistanke er at det er andre kvinner (Det er hvertfall det jeg opplever), og da er det deres ansvar som kvinner å sette en stopper for sånt tull.


    • Jepp, det verste er at den som skryter med er morra mi! Som synes jeg har funnet meg en så snill og flink mann som til og med kan sette på vaskemaskinen!



Legg igjen en kommentar

