h1

Seriøst?

juni 6, 2013

Til alle dere som synes det er så sjarmerende med små barn som ikke vil sove.. Til dere som trekker lett på skuldrene og kveler en latter når ungen for fjortende gang på et kvarter er tørst.. Dere som synes det er flott å se at barna deres vil ha mest mulig ut av dagen.. Som synes det er koselig at leggesituasjonen utvides med timer..TULLER dere??!!

Her sitter jeg svett, sur, upedagogisk og fortvila over at jeg nå ikke lenger bare har ett, men TO barn som nekter å sove. Den ene valgte å sove en stund, den andre satte en svært effektiv stopper for det. Og jeg har jobba med saken i to timer. Jeg har ikke spist kveldsmat, jeg har ikke fått vaska gulvet som skulle vært vaska for tre dager siden, jeg har ikke åpna avisa som jeg hadde tenkt å ta meg tid til å lese i dag, jeg har ikke rukket å melde meg av treningen jeg hadde meldt meg på, men som jeg av naturlige årsaker ikke fikk mulighet til å delta på, ei heller har jeg rukket å forberede meg til morgendagens arbeidsutfordringer.

Det jeg HAR gjort, er å bedrive forhandling på høyt nivå. Slik som man ikke skal bedrive i barneoppdragelsens navn. Fordi man skal være så klar og tydelig at et «Ok, du får lov til å ha Sabeltann i senga, men da skal du være stille» er helt unødvendig. Det samme er tilfelle når kveldens godnattsynging ender opp med allsang med et trøkk Oslo Gospel Choir ville misunt oss. Det skal ikke forekomme. Det skal heller ikke skje at mor i huset truer med at natten må tilbringes på vaskerommet hvis ikke stillhet oppstår øyeblikkelig. Men det skjer, altså. Fra tid til annen. I visse hjem.

Jeg har nå overlatt kaoset til far sjøl. Jeg synes han var rolig og (irriterende) flink de første tjue minuttene, men jeg hører nå at pipa er i ferd med å få en annen lyd. I det jeg ser han komme skridende opp trappa med minstemor på armen. Storebror gjentar sitt egenproduserte «Jeg er ikke trøtt-«rim i D-dur for førtifjerde gang.

Kjempesjarmerende. Hele familien viser seg fra sin beste side i kveld.

Hvis jeg ikke får sove godt i natt, ønsker jeg omgivelsene lykke til med morgendagen.

Og der sover far.

Med våken datter på armen.

Hiv o hoi.

Jeg er ikke trøtt.

 

11 kommentarer

  1. Det er en prøvelse!

    Kanskje lurt å hive ungen i dusjen for å kjøle henne ned. Eller kanskje det bare er irriterende med tips.. ups.


    • Nei, absolutt ikke! 🙂 Det med dusjen har jeg ikke prøvd! Kanskje mer fornuftig enn vaskerommet også! 😉


  2. Gaffateip!
    (Jeg har fire, men de er voksne nå;)


    • Haha, suverent! 😉


  3. Hæh, hvem er de folka? Finnes de? Her krabbet vi etter Barnet (som iikke har krabbet på halvannet år) gjennom stua og inn under spisebordet, med bleie i den ene hånda og tannbørste i den andre. Sånn for naboen så det sikkert ut som om vi var flinke lekeforeldre..men jeg kan love at stemningen egentlig var en ganske annen. Ja, også ble det dårlig med tannpuss uten vann..


  4. Ja det kan være slitsomme tider.
    Men det ble morsom lesning av det 🙂
    Slike kvelder må en nok bare regne med,
    og på et eller annet vis kom seg gjennom.
    Vet at jeg enkelte kvelder satt vakt ved soveromsdøra
    og fikk poden i seng med en gang. Men slitsomt er det.
    Håper det blir en litt roligere kveld for dere i kveld
    Og ei riktig god helg 😉


  5. Det er de samme som synes det er morsomt at ungene har egen mening med hva de skal dytte i seg «fordi barna har jo ikke så mange valg, men de kan velge hva de skal dytte i seg».

    Tull! Det ække morsomt å betale noen en gitt sum for å komme hjem til et rent hus, for at en eller annen unge skal «fortelle hva h*n mener om maten ved å kaste den på gulvet, tråkke i den og løpe rundt og sette tomatflekker på hele gulvet mens de hyler»! Det blir enda verre om du har vaska huset sjøl, seriøst, vaske et rom to ganger på en dag? Jeg drikker heller eddik!


    • Haha, herlig! 🙂


  6. Du skriver så levende, veldig gøy å lese 🙂

    Jeg er så heldig å ha to så fantastisk hærlige gutter (15mnd og 2,5år) som frivillig kommer og setter seg på vasken for tannepuss. De sitter stille under tannpussen, legger seg rolig ned for bleieskift og pyjamas. Så går vi alle smilende opp trappen og inn på respektive soverom, synger godnattsang, lukker øya og sovner med en gang….. Sånn en gang i mnd. hvis vi kanskje er heldige…!?!

    Men fra spøk til revolver, han på 2,5 år kunne stå opp hundre ganger på en kveld, da endte det med at jeg og far satt skift utenfor rommet, snakket ikke med ham men bar ham bare til sengs igjen…gang på gang på gang på gang.. kveld etter kveld etter kveld etter kveld… Endte ofte med å snakke (les rope) hver gang eller å prøve på bestikkelser med biler etc *kremt* Men de gangene vi greide å holde oss rolig, bar ham til sengs uten å si noe, gikk det lettere (les 79 i stedet for 100ganger!) Ble sakte bedre kveld for kveld, så «hold ut»!

    I dag kan vi legge ham ned og stort sett er han flink til å legge seg (hvis de tre bilene hans er på plass…!) Men er redd for hvordan det blir den dagen begge gutta sover i «storguttseng» og skjønner hvor gøy det er på bror sitt rom… !


  7. He he. Må fnise litt for kjenner meg igjen. Til tross for at det STORT SETT går smertefritt dukker de kveldene opp hvor det rykker i tåmodighetsnervene. Har ikke så mange tips å komme med desverre, vil bare gi deg min fulle sympati å forståelse.

    Ser det er noen dager siden du la ut innlegget så ønsker deg en god kveld og håper søvnen er i hus 🙂


  8. hahaha fantastisk!



Legg igjen en kommentar

