h1

Syttende mai, er vi så glad i

mai 16, 2013

Jeg er den første til å innrømme at jeg liker 17.mai. Trolig mer enn snittet. Det henger nok sammen med korpsoppvekst og hyggelige tradisjoner, samt en barndom preget av innprentet kjærlighet til konge og fedreland. Det henger i.

Jeg har for lengst lagt korpskarrieren på hylla, jeg har ikke korpsbarn, ingen planlagte middagsgjester og ingen kake i ovnen. Jeg har ikke en gang skolebarn. Likevel sitter, halvveis ligger, jeg og tenker på at det er dette hun mente. Mora mi. Om at det var en del og ordne sånn dagen før dagen. Jeg, som ikke en gang stryker bunadskjorta mi sjøl. Jeg tror det er en voksenerkjennelse. Jeg er så innmari voksen når jeg klargjør 17.mai antrekk til fire folk. Selvom det meste er nyinnkjøpt og derfor rent og pent, er det noe ansvarstungt med strømpebukser og sko og hva om regn og skal man ha lue under og alt det der. Jeg har veldig lyst til at ungene ska bli like glad i søttende mai som meg, så frokostbordet er dekket med flagg og servietter og blomster. Og russekort. Er tema 17.mai, så er det 17.mai. Bordet ble fint det, ikke sånn instagram-fint, bare sånn passe fint nok.

Jeg har vært hos gartneren, plantet, kjøpt inn flagg, pølser, is og jordbær. Jeg har pusset sko, tvunget barna til å høre på 17.mai-låter og prøvd å gjøre konseptet tog-gåing naturlig for en forholdsvis kritisk tre-åring.

Mannen min er ikke over seg av begeistring for mitt kjærlighetsforhold til nasjonaldagen. Særlig ikke da jeg valgte å kjøpe dommerføyter til barna. Sånn med flaggsnor rundt halsen. Han sendte meg noen ganske kalde blikk da jeg predikerte at «det er jo 17.mai bare en gang i året» mens sønnen blåste det han hadde direkte inn i øret hans for 53.gang.

Og det er jo bare 16.mai en gang i året også. Halve moroa er jo å glede seg.

Men jeg må nok bare innse at morgensdagens flaggheising i sentrum blir uten oss. Jeg tror vi får ta den på TV noen år nå.

Til slutt har jeg noen 17.mai regler jeg finner viktige og derfor oppfordrer alle til å følge.

1. Syng når nasjonalsangen spilles. Beveg i hvert fall leppene. Og kan du ikke teksten på to vers, så lær deg den.

2. Hvis du velger å neglisjere råd 1, vær stille. Altså, ikke prat. Ikke når nasjonalsangen spilles, eller når 17.mai talen holdes. Se ut som du hører på.

3. Hjelp barnet ditt til å forstå at flagget ikke skal henge i bakken. Tilby deg eventuelt å avlaste.

4. Spis så mange is du har lyst på. La barna gjøre det samme.

5. Røyking i bunad ser ikke særlig fint ut.

6. Joggesko funker det. Barn som griner av gnagsårsmerter er triste saker.

7. Husk kontanter. Både til pølser, is og russeavis.

Sånn. Da ønsker jeg alle en strålende feiring.

Og så tar jeg av meg hatten for dere mangebarnsforeldre med korps og bunader som dere stryker sjøl og kakebakere og vinduspussere. Et ekstra gratulerer med dagen til dere.

Og et ekstra gratulerer med dagen til alle som har tro på at det blir 17.mai selv om sølja henger litt på skeiva og dressbuksa er litt for kort.

Nå gjenstår det bare å finne frem en haug med lommetørklær til veska. Et par for eventuelle snørrunger og et par for grinemor sjøl. Jeg blir ekstremt rørt av korps og hurra og pene barn og ja, vi elsker og alt det der.

Hipp hipp!

2 kommentarer

  1. Grattis med morgendagen! Fordelen med tre korpsgutter er jo at antrekkene er i boks. Men de må tidlig opp og av gårde… Jeg har bunad, og treåringen har en såkalt festdrakt. Eneste gangen hun har villet bruke den, er i karneval i barnehagen. Vi prøver igjen i morra. Krysser fingre for at vi unngår regn.


  2. Så godt det er å lese at det er ikke bare meg som bedriver intens læring i hvordan vi skal behandle flagget, den største utfordringen hittil har vært å forklare treåringene at det ER forskjell på det norske flagget og Kaptein Sabeltann sitt.

    For meg er det ikke 17. mai før jeg har grint meg gjennom Norge i rødt, hvitt og blått sunget av Jens Book Jensen. Jammen godt gubben er på fotballkamp i kveld så jeg fikk det unnagjort alene :).
    Når jeg får tatt pappa høytidelig i hånden i morgen før barnetoget, og vi gratulerer hverandre med dagen, ja da er det 17. mai. Jeg simpelthen elsker 17. mai.

    Gratulerer med dagen.



Legg igjen en kommentar

