h1

I love you, mutter`n.

mai 13, 2013

Reidar og jeg er glad i mutterene våre. Selvom min ikke er like rå på vaffelpressa som mora til Reidar, så er hun ei bra dame.

Jeg er veldig glad for at jeg har foreldre som alltid har stilt opp for broren min og meg. Og som på sitt vis har prøvd å gi oss en positiv innstilling til livet.

Mora mi var håndballtrener for laget jeg spilte på som 7-åring. Jeg er usikker på hvor reell håndballkompetanse hun satt på, men hun tok det i hvert fall igjen på den mentale biten. Jeg kommer ikke til å glemme min mors pause-peptalk med laget da vi lå under 24-0 mot tabelltoppen. –Kom igjen,jenter! Dette tar vi! Dere spilte knallbra på slutten, fortsett sånn nå, så vinner vi! Kom igjen, opp med humøret! Hver omgang var på 15 min. Vi tapte 39-0.Mora mi var like blid. -Neste kamp har de bortebane, da tar vi dem!

Mora mi har en veldig overbevisende måte å snakke på. Etter hvert som jeg har blitt voksen, har jeg fersket henne i å ikke vite absolutt alt. Selvom det høres ut som hun har full kontroll på hva det måtte være. Noen ganger kan det forekomme at det blir litt pinlig.

Som forleden dag. Om min mor er altoppofrende som mor, så vet jeg ikke hva jeg skal kalle henne som mormor. Barna mine har verdens beste besteforeldre. Og de vet å benytte seg av det. Sier sønnen min hopp, så hopper mormor. Sier han at han trenger is, så får han det. Derfor satte mormor himmel og jord i bevegelse da han fikk for seg at han trengte Brannmann Sam-brannstasjon. Fordi jeg i en bisetning fikk sagt at det ikke var å oppdrive. Da tok mormor ansvar. Kontaktet hver lekebutikk i fylket. Uten napp. Til alt hell, hadde hun en kollega som var ung og flink med internett og sånn, som tipset henne om at man kunne få kjøpt -alt man trengte til barna på en side som het www.lekmer.no. Og ganske riktig, der dukket brannstasjonen opp. Mormor ble med ett meget datakyndig, og bestilte med største selvfølglighet stasjonen til sitt eldste barnebarn.

Et par dager senere kom mormor i ekstase for å overraske min sønn. Pakken hadde kommet. Det hadde også svigermor. Så foran sine to bestemødre, danset en lykkelig 3-åring rundt med en brannstasjon i sine hender. Så langt en fin historie med en lykkelig slutt. Hadde det ikke vært for at den ikke slutter her.

Mormor hadde ikke bestilt noe på internett før. Hun hadde med andre ord fått en skikkelig aha-opplevelse. Som hun veldig gjerne ville dele med sin datters svigermor. Hun pratet i vei om denne fantastiske siden hvor man kunne få tak i alt man trengte til barn og vel så det. Svigermor lyttet oppmerksomt. Fortsatt en ganske hyggelig historie, hadde det ikke vært for at min mor i sin iver etter å innprente adressen unnlot et ord. Nemlig mer. Hvis man fjerner mer fra lekmer.no , vil siden automatisk miste en del av sin sjarm. Vi som er gamle nok til å huske Lek-Linda, forstår at det da vil dreie seg om en nettside man ikke ønsker at mor eller svigermor skal stifte bekjentskap med. Jeg fikk meg bare ikke til å si dette. Så i steden merket jeg at jeg mistet 5 cm hver gang min mor gjentok adressen. Til slutt var jeg bare 17 cm lang. Da fant jeg heldigvis esken, og kremtet forsiktig a t- Mamma, det heter visst lekMER.no. Hun rettet da seg selv med den største selvfølge, men jeg har også i senere tid høre henne prate om at hun får mail med gode tilbud fra lek.

Fint det, mutter`n.

Når det er sagt, så hadde hun i utgangspunktet rett. Man finner faktisk det man trenger og litt til på nevnte adresse.

Lekmer, asså.

Den andre versjonen går jeg ikke god for.

Kan du si.

One comment

  1. Fantastisk! 😀



Legg igjen en kommentar

