h1

Eg. Grinebitaren.

mai 5, 2013

Jeg liker å tenke at jeg passer perfekt inn i Helge Hammerlow Bergs reisesjekkategori Impulsiv gladjente med glimt i øyet. Noen ganger, som i kveld, evner jeg å se meg selv i et slags fugleperspektiv. Og her er det ikke mye glimt i øyet, asså. Ei heller gladjente. Etter klokka 19 har hun gått av vakt. Gladjenta. Stakkars mannen din, tenker dere sikkert. Neida, det er ikke synd på han. Absolutt ikke. Punktum.

Etter klokka sju er det èn ting som står i hodet på meg: Nå skal barna sove. De trenger å sove, jeg trenger at de sover og forholda må ligge til rette for at dette lar seg gjennomføre.

Derfor hater jeg mopeder etter klokka sju. Særlig de som er trimma. Gressklippere likeså. For ikke å snakke om isbilen. Som gjerne drøyer til nærmere halv ni før den smeller til med Grieg-toner surere enn hva som var tilfelle da jeg opptrådde med Morgenstemning på blokkfløyte i 4. klasse. Jeg hater ikke, men jeg misliker at folk snakker høyt etter barne-tv har sagt sitt. Og bikkjer. Hysj.  Kan ikke alle bare være litt stille?

Jeg irriterer meg over at huset alltid ser bomba ut klokka 1930. At det alltid er smuler under bordet, aldri tomt i skittentøyskurven og lav kveldssol som minner meg på at de vinduene vaskes. Snart. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke planla ferdig jobbemandagen på fredag, slik at jeg kunne sett på tv fremfor å planlegge nå. Også angrer jeg på at jeg ikke lagde mer av den sjukt gode middagen, sånn at jeg kunne kost meg med velfortjent kveldsmat. Etter at kveldsrydding, blomstervanning og dusjing var gjennomført med godt resultat.

Om det har falt meg inn at noen kan hate at vi er i gang på trampolina klokka 9.30 en lørdagsmorgen? Eller at det kan være at ikke alle liker å bli vekket av Rock`n roll, fiskeboll? Eller at å sette bilen på tomgang fem minutter før avreise på vinteren i frykt for fryse ikke er spesielt nabovennlig? Eller miljøvennlig? Om jeg har tenkt på at det vil være tidsbesparende å rydde med en gang etter man er ferdig med noe? Det være seg å sette sykkelen i garasjen eller osten i kjøleskapet? Joda. Jeg har tenkt på det nå og da.

Men jeg gidder ikke tenke på det i dag. I dag påberoper jeg meg retten til å tenke at det er alle andre det er noe galt med.

Ikke det at ting blir så mye bedre av det, men det fører med seg at jeg synes jeg fortjener resten av lørdagsgodteriet til kvelds.

Og det fører jo noe godt med seg.

Helt til samvittigheten tar meg, da. Men det gidder jeg ikke la den gjøre i kveld. I kveld skal jeg bare sette meg ned å være grinete.

For i morra er det både blanke ark og fargestifter på programmet.

Det blir bra det 🙂

8 kommentarer

  1. Ha ha ha…Impulsiv gladjente med glimt i øyet! Den beskrivelsen pleier jeg også å bruke.


  2. Ha ha, kos deg med lørdagsgodtet.


  3. Jeg hater bråk og bakgrunnsstøy.

    Cecilie


  4. Men, det èr jo alle andre det er noe galt med! Punktum.


  5. Du fortjener godteriet:) Men ikke hopp på trampolina utenfor mitt soverom på lørdag eller søndag morgen! Da kommer jeg til å brøle!!!


  6. Jeg hater den nye naboen min.. Fordi han er så vanvittig irriterende! Han har døra oppe hele tiden, så all ekkel matos og lyd fra når han spiller munnspill og synger James Blunt falsk (!!) kommer inn i MIN leilighet. Og sider jeg stresser med eksamenslesing på fransk, så gjett om han har fått høre det noen ganger de siste ukene 😉


  7. Huffda 🙂


  8. Takk for at du ga en heller slitsom dag en god avslutning. Etter at treåringens «mamma, kan du sitte her litt» varte helt til 21.43 i kveld, var det godt å finne en blogg jeg kunne kjenne meg igjen i.

    Tusen, tusen takk!



Legg igjen en kommentar

