h1

Beach 2013

april 29, 2013

Sunn mat er bra greier. Alle vet at det er lurt å spise sunt. Sunn mat kan være ganske så god også. Jeg vet en del om sunn mat. Ikke så mye at jeg kan greie ut om raw-food, men jeg tror jeg kan si sånn cirka hvor lurt og ikke-lurt det er å spise de enkelte matvarene sånn rent kalorimessig. Jeg er ganske stolt over at sønnen på 3,5 år ikke aner hva sjokoladepålegg er. Og at han ikke drikker brus. Selvom det helt sikkert er er et spørsmål om tid. Jeg kan med hånda på hjertet si at vi alltid har frukt, at vi stort sett drikker vann og at vi prøver å ha en gjennomtenkt middagsmeny.

Er ikke det bra, da?

Selvsagt kommer det et men. Jeg er født med et men.

Barna mine vet at godteri hører hjemme på lørdager. Men de vet også at det har vist seg å være en del unntak i praksis. Når mor ikke klarer å la sjokoladen ,som på uforklarlig vis ikke ble spist opp på fredag, ligge i skapet på mandag. Eller når en lettere hysterisk mor tilbyr is for tredje gang en tirsdag, ford matlysten til barna har vært dårlig en uke.

Det er heller ikke spesielt næringsrikt med Grandiosa eller pølser på menyen så og si hver fredag. Men det er godt. Og enkelt.

Det er også skikkelig digg med take-away mat. En real burger etter en hard lørdag, for eksempel. Kan ikke matches.

Jeg er nok over snittet opptatt av mat. På mange måter hadde det vært suverent om jeg kun var opptatt av sunn mat. Men (igjen), det er jeg altså ikke. Derfor blir jeg så tilfreds og glad når bra damer som Ingeborg Heldal slår et slag for burgeren. Burgerpride 2013. I`m in.

Man kan selvsagt diskutere hvor den gyldne middelveien går, men poenget er vel å finne det som funker for seg og sine. Jeg tror de fleste av oss kommer langt med sunn fornuft.

Og jeg tror at sunn fornuft sier at det er lov å være litt usunn også.

Pluss og minus blir uansett minus..?

 

 

2 kommentarer

  1. Den gyldne middelvei er vel passende stikkord for dette innlegget.

    Cecilie


  2. Sunne matvaner handler også om å lære ungene (og seg selv) om årsak, mengde og hyppighet. Altså ikke spise «trøstemat», ikke spise seg sprekkmett og ikke spise usunt for ofte. Forøvrig kan man gjøre som man vil. Nesten. 🙂
    Og jeg er enig i at ferdigpizza smaker fortreffelig på fredager!



Legg igjen en kommentar

