h1

Kontrollert galskap

april 26, 2013

Jeg registrerer at flere av mine blogginnlegg omhandler alder. Men jeg nekter for at jeg har en slags alderskrise. Jeg trives godt med å være 35 år, jeg blir bare sjokkert innimellom. For at jeg ikke er så ung og lovende som jeg tror at jeg er.

Jeg er bare vant til at jeg er yngst på jobb. Tar det som en selvfølge at det er meg de voksne damene snakker om når de sier «de unge». I dag oppdaget jeg at «de unge» kollegaene mine viser seg å være  godt utdanna mennesker,  12 år yngre enn meg. Jeg skjønner det ikke. Men jeg husker hvordan jeg så på 12 år eldre damer for 12 år siden.

Jeg er jo så ung til sinns, tenker jeg. De merker nok ikke forskjell. Jeg har jo ganske kule klær og sånn jeg også. Selv om jeg har oppdaget at jeg har ubevisst har gått til innkjøp av lang-rompe-olabukser. Og at jeg har tatt meg selv i å tenke at det er helt greit med melkesjokolade på fredagskvelden. Jeg, som i min ungdom var avhengig av både smågodt og Smash for at det i det hele tatt kunne kalles fredag.

Så hører jeg de unge snakke. Med latter i stemmen. -Ja, det er så typisk damer på sånn 30-40! Når de skal være skikkelig gæerne, så tar de seg en drink: Bacardi razz og sprite. Haha! Så går de på byen og svinger seg, mens de fnisende drikker en strawberry daiquiri eller en mojito. Haha!!

10 minutter tidligere. Telefonsamtale med meg selv og venninne:

Jeg gleder meg så sinnsykt! Et helt døgn for oss selv i byen!Jeg har bestilt bord på den restauranten vi snakket om!

-Perfekt. Jeg har litt Bacardi Razz stående, jeg tar med det jeg, så kan vi ta en drink på hotelrommet mens vi ordner oss. Kjøper med litt Sprite.

-Gjør det. Så stikker vi en tur innom Fridays og tar en Strawberry Daiquiri eller en mojito.

– Done deal. Detta kan vi.

Jepp. Vi er offisielt middelaldrende. Vi skal på byen. Og har bestilt bord på restaurant. Jeg har kjøpt meg nye sko. Som jeg har hatt på meg på jobb i dag. Ikke for at skoa er så fine, men for at jeg skal gå de inn, sånn at jeg slipper å få vondt i bena i morgen.

Jaja. Jäg trivs. Tross alt.

Og jeg garanterer at det blir sjukt kult i helga.

6 kommentarer

  1. Jeg dævver:-) strawberry’n er i boks,på ekte middelaldrene damers vis for å si det sånn:-)


  2. Jeg trives med å være 41.

    Cecilie


  3. Alder er merkelig. Her om dagen ble aldersgruppen som mannen min og jeg tilhører omtalt som middelaldrende. Vi stirret på hverandre lett sjokka, før vi ristet på hodet og leende ble enige om at de sikkert snakket om noen andre…


  4. Ha ha ha, akkurat sånn er det!

    Jeg oppdaga forresten her om dagen at den yngste kollegaen er enda yngre enn jeg trodde……født i 1989. Nittenåttini! Da begynte jeg i tredje gym, for pokker!


  5. Jeg er middelaldrende (49), min nest eldste datter er født i 1989… Men det går helt fint. Jeg føler meg like ung på innsia uansett. Har bare masse mer erfaring. Og så tør jeg å drite meg ut. Det torde jeg ikke da jeg var 24.
    Nyt alle lys på kaka. Alternativet er verre;)
    Klem fra russ-83


  6. Hehe! Da jeg var i praksis på vgs for tre år siden, var jeg overbevist om at det kom til å bli et problem at jeg var så nærme elevene i alder. Vel, det visste seg at de syntes at 27 år var meeeeeeget gammelt. Og 27 år og ikke gift og ikke barn? Galskap, visstnok;)



Legg igjen en kommentar

