h1

Tanker ved permisjonens slutt

april 1, 2013

Ikke nok med at det nå er slutt på påskemarsipan, påskerødvin, påskepotetgull, påskespisepårestuarant og påskeferie, nå er det jammen slutt på permisjonen også. Jeg er, uten å være særlig klarsynt, sikker på at jeg akkurat har hatt min siste barselpermdag ever. Det er en rar følelse.

De siste 15 månedene har primært gått med til kosing, trilling, skravling, dulling og klokkefrie dager. Det kommer jeg til å savne. Heldigvis klarer jeg å realitetsorientere meg selv. Litt. Ved å se tilbake på måneder med bleieskift, gulp, trøtthet, fravær av mulighet for å være litt alene. Et kunnskapsnivå som er meget høyt hva barnesykdommer, barnemat og amming angår, men svært begrenset på de fleste andre områder. Man har vel litt å gå på når man må konsentrere seg for å forstå værmeldinga.

Jeg gleder meg veldig til å få brukt andre sider enn mammasiden. Jeg gleder meg til faglig påfyll, voksentid og nye utfordringer. Det blir kjempespennende å lære mange nye store og små mennesker å kjenne. Jeg vet hvor givende jeg synes jobben min er. Jeg er superheldig.

Men jeg er også livredd for å gi slipp på store deler av hverdangen til mine små håpefulle.

Jeg innrømmer glatt at det også er med vedmod jeg avslutter permisjonen. Samtidig som jeg føler meg utrolig heldig som har fått barn her til lands. Som har fått være hjemme så lenge med godt betalt både i kroner og opplevelser.

Og jeg er tross alt heldig som har en jobb jeg både mestrer og brenner for.

Men rart.. Det er det. Heldigvis er det pappaperm som nå skal testes ut, det blir en myk overgang. Håper den innebærer middag på bordet. I hvert fall innimellom.

Hverdag, here I come. Håper vi kommer til å bli venner.

Og tiden som har gått.. Den har gått så fort. Tiden går fort. Og jeg skal prøve å ikke sutre over at den går for fort, men heller glede meg over den og juble for tiden som kommer.

Også skal jeg legge meg på minnet at å legge seg klokka 02.00 i kombinasjon med barn som våkner klokka 4.30, ikke er spesielt god.

Sånn sett kan man jo glede seg over at det i hvert fall ble en laaaaang siste permisjonsdag.

Og at ungene, muligens også mannen, trolig synes det skal bli ok med en liten pause fra meg i morgen.

 

3 kommentarer

  1. Lykke til med arbeidsstart! Er kanskje litt kjedelig å starte å jobbe igjen akkurat når våren skal skyte fart, men man kan ikke få alt heller, sies det.


  2. Lykke til.
    Håper du får en flott arbeidsdag
    og at du kommer hjem til ferdig middag 🙂


  3. Krysser fingrene for at første arbeidsdag blir bra!! Rart med alle tanker som kommer når en ny epoke står for dør, for det er vel det som skjer når persmisjonsboblen sprekker og hverdagslogistikken i større grad skal koordineres. Samtidig så pleier det jo fort å gå seg til, og som du sier; det er ikke verst med litt voksenkontakt også!!
    Lykke til



Legg igjen en kommentar

