h1

Påskepedagogikk

mars 27, 2013

Pedagogen tar ikke mammapermisjon. Eller ferie. Men pedagogen får seg stadig vekk en trøkk. Som når 3-åringen viser seg å ha fått med seg deler av påskebudskapet. Da  våkner hun. Pedagogen. Og kjører på med fortellinger om morgendagens Skjærtorsdag da Jesus samlet vennene sine for å spise masse mat. Noen pauser innimellom, merker historien får en viss innblanding fra pinsen. Mulig pedagogen trenger repetisjon. 3-åringen selv sitter med store øyne. Bestefarens øyne er enda større. Mens han mumler noe om «hvilket dannelseskurs er det hun har vært med på nå?». Jeg føler jeg har sønnen i min hule hånd, da han avbryter med at «så åpna de skuffen». Skuffen? Jeg må medgi at jeg ikke følger han. Han virker ikke overrasket. «mamma, vi kan spørre de voksne i barnehagen om det påskegreiene, vi. De kan det, skjønner du. Kan du være Langemann?»

Jaja.

Det er av sine egne man skal ha det, sies det.

3 kommentarer

  1. Huffda! Jeg merker selv at jeg er blitt nølende der jeg tidligere var sikker. Utrolig kjekt at Sannheten finnes i barnehagen, hehe..


  2. Ha ha, kjenner godt igjen den! Jeg fikk også tydelig beskjed her om dagen: «jeg ser lyst på livet for jeg vet så mye mer enn deg vet du!». 4 år sa du…


  3. Har jobbet mange år i barnehage og presentert påskebudskapet for ungene der mange ganger. Spennende. Et år laget vi en skikkelig påskevandring. Ungene syns det var helt topp.
    Det er ei barnebok som er laget som er kjempefin å bruke. Den handler om to unger som er med besteforeldrene på hytta der bestemor fortelle hva som skjer de forskjellige dagene. Men og omhandler hva de driver med på hytta, Alt fra skitur, baking, påskepyntlaging.m.m.
    Men nå husker jeg jo ikke hva den boka heter eller hvem som har skrevet den. ønsker deg en god skjærtorsdag 🙂



Legg igjen en kommentar

