h1

Amanda i stua

januar 16, 2013

Det er egentlig litt rart at jeg skal skrive noe om film, for dette er på ingen måte mitt spesialområde. Jeg er jo glad i sofaliv, men det er noe med kombinasjonen film og sofa som gjør meg rastløs. Så jeg har ikke sett så veldig mange filmer, egentlig. Til manges store forargelse. Glade dager i kollektiv under studietiden innebar til tider film. Da fikk jeg mye kjeft. Litt fordi favorittfilmene mine for alltid, tror jeg, vil være Kvinnen i mitt liv og Love Actually (og Dirty Dancing og Pretty Woman,da),  men særlig fordi jeg kunne forlate stuen og filmen når det var et kvarter igjen. Fordi jeg heller ville gå å legge meg. Eller lage mat. Mine argumenter om at det bare er fiksjon holdt ikke.

Men nå føler jeg at jeg er på filmkjøret. Vi jobber oss jo gjennom Kon-Tiki denne uka. Jeg har forståelse for at ekte filmfolk anser det som en tragedie at man deler opp en film, men for meg er det jo helt ypperlig. Jeg blir ikke rastløs, trøtt eller sulten underveis. Og jeg gleder meg til neste episode. Nå er vi i hvert fall over halvveis, og FOR EN FILM! Hvis det finnes flere enn meg som ikke har sett den, så anbefaler jeg den virkelig. Jeg føler en oppriktig trang til å besøke Kon-Tiki museet, og det er en trang jeg aldri har kjent på før. Og jeg som enda føler jeg har ferske Haisommer-bilder i hodet, har for alltid fått bytta de ut med scener fra Kon-Tiki. Fytte rakker`n, de gutta der hadde litt å stri med. Og det er egentlig pinlig å tenke på hvor lite jeg har visst om bakgrunnen for ekspedisjonen. Jeg som er lærer og alt. (Utrolig hvor ofte denne kommentaren kommer fra folk. Det være seg om jeg er usikker på hvor mye 27% av 789068 er, eller hvilke ingredienser man trenger til kringle). Min sengelektyre i går var Thor Heyerdahl på Wikipedia, da er det alvor.

Men ikke nok med det.. Jeg er så glad for at det er premiere på Les Miserables denne uka. Jeg elsker Les Miserables. Jeg er på grensa til «Le mis-nerd». For det  for eksempel alltid er det første jeg kommer på når jeg skal søke opp musikk på Spotify. Skriver jeg O på hvilken som helst søkermotor, så kommer On my own opp som første forslag. Jeg er oppriktig spent på å se filmatiseringen av en strålende musikal. Nå blir jo det garantert en stund til, men den som venter på noe godt osv. Jeg er uansett vant til å se en film etter alle andre har sett den.

Kult for meg å føle meg som Pål Bang-Hansen. Det gjør jeg ikke så ofte.

I hvert fall ikke på grunn av vår felles filminteresse.

 

2 kommentarer

  1. Vi så filmen søndag kveld, Hele, i et strkk, yme sov…. ndrenes tid og alt det der, har vel ikke sett en film på flere år… Sist vi prøvde sovna jeg midt i. Men helt enig at det var en bra film!


    • Imponert! Del 3 her nå, muligens siste del! 🙂



Legg igjen en kommentar

