h1

Russ er bra folk!

januar 13, 2013

I dag hadde jeg egentlig skrevet et innlegg som het Til russen. Det handlet om alt russen ikke vet. Alt de ikke tenker på. Alt de slipper å bekymre seg for. For et arrogant innlegg. Selvsagt skal jeg ikke poste det.

Jeg hadde en super kveld på russerevy i går. Jeg lot meg virkelig imponere av flott, engasjert småbyungdom på 18-19 år. Spillegleden var helt enorm, og den oppriktigheten der skal man lete lenge etter på landets største scener. Som en av de sa til meg etter forestillingen -Jeg elsker det, jo. Man lurer ikke på om det stemmer. Det har man sett for lenge siden. Faktisk fra man åpner døren til lokalet og møtes av et samlet, applauderende ensemble. (Må understreke at dette ikke var en gest til meg, men en velkomst alle fikk). Jeg kjente meg oppriktig stolt da jeg klemte tidligere elever, som synes det var sååå lenge siden sist. For min del kjennes det ut som det var i går. I går man fikk tørke tårer fordi noen hadde sagt noe stygt, fikk juble sammen med elever som endelig fikk alt riktig på gloseprøva, ble møtt i klasseromsdøra av glade unger som boblet over av fortellerglede etter å ha vært hos mormor i helga.. Sånne ting. Kommer nok ikke som noen bombe at jeg måtte tørke tårer mer enn en gang den kvelden. Og det var ikke fordi jeg lo så jeg gråt. Selvom jeg lo også. Men mest av alt var de så utrolig vakre.

Klisje eller ikke.

Selvsagt skal ikke russen glede seg over alt de slipper å tenke på nå. De skal ikke reflektere over at det kommer noe annet. De skal nyte at de oppriktig tror de er voksne. At de vet hva livet har å by på. De skal være akkurat så lykkelige og oppriktige som de var når de avslutningsvis jublet chikkelakke, chikkelakke fra scenen. For en fantastisk tid. Den største bekymringen i livet deres, skal være om de får 4 på engelskeksamen. Og om han i C-klassen synes det var teit at man foreslo å spise felles frokost 17.mai.  Eller hva den glupe kjekkasen i klassen tenkte om at man planla et sitat av Freud på russekortet.

Jeg håper så veldig at de nyter og gleder seg. For det er ikke helt sant det der med at tiden kommer. Om man vil eller ikke, så går den også.

Og jeg. Jeg har altså blitt så gammel at jeg skriver dette innlegget. Og foruten dette kun har to oppfordringer til russen.

Ikke bruk narkotika. Men bruk kondom.

Please.

4 kommentarer

  1. Gode oppfordringer.


    • Burde være overkommelig!


  2. Russetiden skal nytes, og rådene dine skal følges!


    • Suverent! Før du vet ordet av det, så sitter du med hengepupper og hengerompe med gulp på klærne;)Kos deg masse!



Legg igjen en kommentar

