h1

Sur svie

januar 6, 2013

I dag måtte kjelen jeg kokte ris i overkant lenge i her om dagen, bøte med livet. Ikke en gang det eksepsjonelle husmortipset jeg stjal av Elisabeth hadde noe å stille opp med mot det her.

image

Jaja. Det er fort gjort å svi risen. Særlig med tanke på at det bare skal stå å trekke under et lokk..

Uansett, da jeg gikk for å kaste kjelen, ga den svidde risen meg assosiasjoner til min ungdom. Det er nemlig ikke bare det faktum at jeg har jobbet en del år i skolen og med ungdom som bor på institusjon, som gjør at jeg er over snittet god på å avsløre triks. Tiden har kommet for å innrømme at jeg har utøvd en del mer og mindre vellykka triks selv. Jeg har ikke møtt alle utfordringer med glede og strak arm, selvom jeg liker å både tro og si det. Nei, jeg har nok ikke gått av veien for å slippe unna en del ubehageligheter selv. Problemet er at det har gått langt mellom gangene det har funka.

Svidd, ja.. i 8.klasse våknet jeg opp og kom på at vi skulle ha naturfagprøve. Det hadde jeg ikke tenkt på før denne morgenen. Litt i seneste laget. Gode råd var dyre, det skulle en del til for å få grønt lys av foreldrene mine til å være hjemme fra skolen.Da kom jeg på det geniale at jeg måtte juge på meg feber. Jeg hadde prøvd å sette termometeret inne i lampa tidligere, det funka dårlig. Lite troverdig med 46 grader i temp. Dessuten visste jeg at mamma kom til å kjenne på panna mi. Jeg valgte derfor å gni hånda over panna i voldsom fart, før jeg ropte på henne. Hun syntes kanskje jeg var litt varm, men var mest opptatt av at jeg var veldig rød i panna. Hun sa at jeg fikk dra på skolen, så fikk jeg heller ringe hvis jeg ble dårligere. Så da måtte jeg jo det.

Da jeg kom på skolen, møtte venninnen min meg med verdens største øyne. Hun lurte veldig på hva jeg hadde bedrevet og virket oppriktig bekymret. Jeg så meg i speilet, og så at jeg hadde et SINNSYKT brannsår i panna. De jeg hadde dratt på meg på håndballbanen gjennom tiden, hadde intet å stille opp mot mot dette. Altså ikke et tips jeg kan anbefale. I tillegg til å drite meg ut på naturfagprøva, gikk det uker før panna mi så tilnærmet normal ut igjen. Og sorry mutter`n, dette er vel en av livsløgnene. Det var altså reinspikka løgn at jeg hadde skalla i murveggen den dagen. Men takk for omtanken likevel.

Ellers har det også i dag slått meg hvor barnslig jeg er. Jeg har jo samme humor som 3-åringen. Og det vet han å utnytte. Så da jeg sang Jeg folder mine hender små i kveld, ganske pent og skjørt vil jeg si, så valgte han å stemme i. Han ønsket imidlertid en annen tekst, bestående av det for tiden mye brukte ordet bæsj. Og jeg holdt på å le meg ihjel. Ikke det at bæsj i seg selv er så sinnsykt morsomt, men det ER jo komisk,da. I tillegg synes jeg han hadde en så fantastisk crescendo i fremførelsen av ordet. Begynte så spinkelt og svakt, før det eskalerte voldsomt. Og vips, så kunne mor konstantere at leggingen i kveld ville ta tid.

Lang tid.

4 kommentarer

  1. Tips til fastbrent mat i kasseroller:Kok opp coca-cola,la det koke inn og gjenta ved behov.Og vips,så har du en ny kasserolle;))


    • Jøss, Cola?? Det må jeg prøve! Er nemlig et tilbakevendene problem! 🙂 Takk!


  2. hihihi 😀 det var dagens avsløring! Det fins noen slike i min samvittighet også… Jeg pleier å ha stort hell med å la gryter med fastbrent innhold stå over natta med litt varmt vann og oppvaskmaskin pulver, så det dekker det fastbrente. Jeg pleier å dele en oppvaskmaskin tablett i to.
    Et super tips hvis du har mikrobølgeovn er å kjøpe riskokeren til tupperware – den har jeg og lager deilig, «svifri» ris på 12 minutter 🙂


    • Hm, kanskje det bør bli neste husmorprosjekt! 😉



Legg igjen en kommentar

