h1

The king and I

januar 5, 2013

Jeg skal ikke mene så mye om kongehuset sin funksjon eller rolle i samfunnet. Ei heller tenke så mye på hva det koster et land i forhold til hva det gir tilbake. Det får andre ta seg av.

Greia er at jeg alltid har følt meg så knytta til Europas kongehus. Sånn seriøst. Igjen vil noen muligens karakterisere min personlighet som forstyrret med klare schizofrene trekk, det er greit. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn, kongehusene interesserer meg. Jeg har god peiling på hvem som er gift med hvem, hvem de var sammen med før og hvor mange barn de har. Da jeg gikk i 4.klasse, skulle alle få engelske navn til bruk i engelsktimene. De fleste fikk navn som lignet på sine egne, Erik ble til dømes Eric, men jeg.. Jeg insisterte på å bli kalt Diana. Og det ble jeg. Er man ikke prinsesse, så blir man det.

Og apropos det. Man skal aldri kimse av barn sine ønsker og følelser. Jeg tror oppriktig at jeg aldri har ønsket meg noe så mye som at det skulle bli Haakon Magnus og meg. Jeg var dypt forelsket i han da jeg var 11. Han var 16. Jeg drømte om han dag og natt. Pratet om han døgnet rundt. Husker at min interesse for prinsen skapte furore da jeg i familieselskapet den julen proklamerte min kjærlighet til nevnte Haakon. Eller, stemningen steg egentlig betraktelig da familien forstod at det var prinsen som var mitt offer, ikke Prince, the artist.

Jeg er VELDIG glad for at mitt livs høyeste ønske ikke gikk i oppfyllelse. Misforstå meg rett; Haakon er en flott mann, men jeg er IKKE et flott dronningemne. Gud bevare meg vel. All ære til Mette Marit. Med unntak av lut holdning, (hun har blitt kureert, det toget har nok gått for meg), tilnærmet lik hårfarge (I hvert fall hvis jeg hadde gått til frisøren) og likt antall bilder som man ikke ønsker i nasjonal presse (dog med svært ulikt innhold, hvis ryktene er sanne), så har vi nok ikke så mye felles. Til tross for et tidvis ønske om å være sentrum i verden, hadde jeg taklet svært dårlig all fotograferingen. For det føste fordi jeg ikke er særlig fotogen.Snarere tvert i mot. I tillegg har jeg dårlig balanse. Klarer ikke gå på høye hæler. Jeg hadde besvimt av rastløshet på balkongen 17.mai, selvom jeg elsker korps. I moderate mengder. Min tidvis manglende impulskontroll ville gjort seg dårlig i den kulørte pressen. Tyvsmaking av druer på butikken. Retting av skjortekragen til mannen. Napping av øyenbryn med fingrene i kjedelige stunder. Gjesping. Latter når noen nyser. Småspising og forkjærlighet for smaksprøver. Det hadde ikke gått. All ære til de som fikser det.

Jeg føler meg også nær svenske Victoria. Har alltid likt å se bursdagsfeiringen hennes på Øland på TV. Da vi fikk barn på samme dag, begynte jeg i tillegg å identifisere meg med henne. Og igjen er jeg så glad for at jeg kun er husets dronning. Fire måneder etter fødselen, begynte pressen å spekulere i om Kronprinsessen var gravid igjen. Der hun sylslank i trang kjole åpnet et eller annet. Magen hadde sågar blitt ringet inn, og man lurte på hvorfor Viccan smilte så lurt. Før helgen kunne man på forsiden av Se og Hør lese at Victoria har trillet seg slank og sunn. Jeg lurer på hva det hadde stått om meg, asså. Trillet seg tjukk og rund?

Også her gjør jeg meg helt klart best på sidelinjen. Men hvis de trenger hjelp til noe eller sånn, så er det bare å slå på tråden.

Jeg kan i hvert fall være en sånn «ring en venn-venn» hvis noen jeg kjenner skal være med på Vil du bli millionær og får et spørsmål om hvem som var sammen med hvem i et gitt kongehus.

Jeg bare elsker talentene mine.

2 kommentarer

  1. Det dukker da alltid opp sånne kongehusspørsmål i quizer, gjør det ikke? Vel, jeg har i alle fall ikke peiling på belgiske og nederlandske prinsesser og ryker ut der.

    Flere av oss som ikke hadde egna oss som kronprinsesse. Tenk så mye «kultur» man må se og uttale seg om. Vi som har for vane å snakke rett fra levra hadde gjort en dårlig figur der.


    • Haha, du kjenner vel prins Willem??! 😉 Uff ja, avisoppslagene svenskekongen har forårsaket opp gjennom årene ville trolig bleknet! 🙂



Legg igjen en kommentar

