h1

Mens vi venter på våren

desember 27, 2012

Det er klart man skulle vært fire år i romjul`n.

Jeg ser viktigheten av å leve i nuet, nyte øyeblikkene og alt det der. Og jeg gjør det. Likvel, jeg har en erkjennelse å komme med: Jeg er en adventsfrue, ikke en romjulsfrue. Jeg nyter veldig å glede meg.

Jeg kjenner nå at jeg har begynt å se frem til å renske huset for nisser. Jeg føler en lyst i mitt hjerte til å bedrive aktiv dødshjelp på husets julestjerner. Sånn er det bare. Visst har vi hatt en flott og minneverdig jul, men jeg kjenner at det skal bli fint å vaske ut jula og kjøpe rosa blomster igjen. Begynne på vår-klargjøringen. Etter fire dager på juleferie, er vi nå hjemme igjen. Med fire dagers skittentøy til fire personer. Et berg av julegaver. En familie totalt blottet for rutine. Med en 3-åring som har fått gjøre stort sett som han vil, og en baby på antibiotika. Jeg vegrer meg for å gå opp trappa, for jeg skjønner ikke hvordan jeg skal komme forbi alt som ligger der. Dessuten kjenner jeg at buksa er i ferd med å bli for liten. Jeg forbanner villig vekk både Nidar, ribbe og hele Rema 1000.

Jeg elsker advent. Jeg ELSKER julaften. Jeg liker 1.juledag. 2.likeså. Etter dette er jeg mest begeistret for salg. Sånn sett er det jo en flott tid vi er i. Bare synd at jeg flesket til på julegavene i år. Jaja. Jeg vet at mange synes jeg banner i kirken. Det er bare 3.dag jul. Og jeg skal ikke pælme ut juletreet enda heller, men 1.1 er det slutt. Takk for nå. Kanskje jeg hadde vært mer positiv til romjulen hvis jeg hadde en mann med romjulsfri, men jeg har kapret en med romjulskveldsjobbing. Jaja. Det var moro så lenge det varte. Romjulsidyllen, altså.

Det hjelper egentlig ikke på julestemningen å se på mitt julevaskede gulv etter middagen:

image

Det er middagsrester, sånn for ordens skyld. Jeg har lyst til å renske gulvet for både mat, barnåler og nissefotspor. Det er jo ikke hver uke jeg kjenner en oppriktig lengsel etter å vaske, sånn sett er også dette en positiv tid.

Og for å være i forkant: Jeg er supertakknemlig for fine juledager. Jeg har ingenting å klage på, og gjør det heller ikke. Men jeg gleder meg til hverdagen. Og det må vel være lov?

10 kommentarer

  1. Absolutt! Ingenting galt i å glede seg til hverdagen. Jeg har gjort det i en måned allerede, hehe..


    • Hehe.. Godt å høre vi er flere! 🙂


  2. Jeg gleder meg i hele advent og jeg koser meg i hele julen. Nå dekker jeg bordet til 4.juledagsgjester, Og planlegger et stort juleselskap 19.dag jul. Ja, 12.januar. Og gjestene vil ha jul.

    Nå har vi tatt juleferie begge to, og det er ingen 3 åringer med ødelagt døgnrytme i huset. Jeg ser at det gjør litt forskjell.


    • Kos deg masse, Åshild! Jula varer jo helt til påske, sier de! 🙂


  3. Jeg er også et adventsmenneske. Jeg liker førjulstiden bedre enn selve julen. Det er så mye hyggelig som skjer i ukene før jul, og marsipanen er også best da. Nå vil vi ha vår, men vi får kare oss gjennom litt flere romjulsdager først, og litt mer vinter.

    Varme vinterhilsner fra Cecilie


  4. Hadde det ikke vært for at juletreet var DYRT, så hadde jeg kasta det ut i dag!


    • Haha, viktig poeng! 🙂


  5. Jeg blir så utrolig sløøøøøv av juleferie. Dytter i meg kaker og sjokolade og får gjort veldig lite nyttig. Selv ikke å feie opp smuler orker jeg. Jeg fungerer absolutt bedre på hverdager.


    • Det bekymrer meg at jeg tenker så effektive tanker i juleferien. Håper ikke det betyr at jeg er sløv resten av året.



Legg igjen en kommentar

