h1

Og vi har pynta tre

desember 21, 2012

Tenk at nå er dagen her som jeg har lengtet etter! Tralla la laaa.. Jeg snakker selvsagt ikke om dommedag, har ikke begynt å lengte dit, men selveste SOLSNU! Nå går det bare en vei; mot lysere tider! Det fortjener noe som svært sjelden forekommer på denne blogg. Nemlig et hjerte. ❤

I dag har vi pyntet juletreet. Jeg må ærlig innrømmet at det å pynte granen med en 3-åring, vel, det kan by på utfordringer. Jeg er jo ny i gamet, men for andre ferskinger som ikke har startet på juletrepynting enda, har jeg i dag arbeidet meg frem til en huskeliste for neste år. Den er utarbeidet the hard way.

1. Vær mett. Sørg gjerne for å ha påfyll i form av godteri. Husk bare å plassere det utenfor barnas syns- og rekkevidde. Det er ikke anbefalt at barna skal mase etter godteri samtidig som man pynter.

2. Ikke tro at du er forberedt på at juletreet ikke lenger er et resultat av din kreative, kunstneriske sans. Tro ikke at en 3-åring ikke merker om du flytter litt på pynten han har hengt opp. Det vil ikke gå upåaktet hen. Du vil komme til å svelge kameler.

3. Om du har mer juletrepynt enn du har treplass, ikke tro at du ikke trenger å bruke alt.

4. Vær forberedt. Sett treet i fot og få på lysene før barnet hopper taktfast rundt på gulvet.

5. Hvis du har noen slags lange, perlebefengt girlandere som du ikke gadd å legge skikkelig fra deg i fjor, slik at de i år er nærmest håpløse å få fra hverandre, ikke legg dem på gulvet når du endelig har klart det. De tiltrekker seg barn og havner i ekstremt kaos før du rekker å si god jul.

6. Hvis du har forbigående tynne nerver, vent til de har gått forbi. Det smeller sinnsykt hver gang en julekule går i gulvet. Og det gjør det ganske ofte.

7. Husk at de bildene du har sett med familier som pynter juletreet i perfekt harmoni, med finstasen på og smilene konstant påklistret, trolig er arrangert. Svært arrangert.

8. Husk å sette rødvinen på lufting før du starter, den kan komme godt med når ungene har lagt seg.

Verre er det ikke, asså. Og så er det jo ganske så trivelig når grana står der i all sin prakt,da. Skjev, slik tradisjonen krever.

Hei hå, nå er det jul igjen.

4 kommentarer

  1. Her i huset har jeg alltid pyntet treet etter at ungene la seg lillejulaften. Da var alt annet ferdig og jeg koste meg med pyntingen. Etterhvert som ungene ble eldre gledet de seg til å se det pynta treet julaften om morgenen.


    • Ser at man slipper unna en del utfordringer på den måten! 🙂


  2. Takker for gode tips. Jeg tar dem med meg til vi skal pynte treet i morra.
    Jeg likte spesielt tips nr 8.


    • Mulig at det kan komme godt med med en klunk i gløggen underveis også.



Legg igjen en kommentar

