h1

Husmor med stor H

november 23, 2012

Okei. Det er jo ikke sånn at jeg kun lar ting skure og gå, at jeg tar alt som det kommer, eller at jeg tenker at ikke noe er så nøye. Jeg tror jeg bare muligens er litt mer måteholden når det kommer til ting som dette enn hva som er tilfellet hos rosabloggeren eller alltid- lykkelig- bloggeren. Også jeg er jo opptatt av at ting skal holde en god standard, i hvert fall sånn stort sett. Det er jo ikke sånn at jeg tenker at barna mine skal vokse opp på luft, kjærlighet og en bit Grandiosa i ny og ne. Derfor er også jeg ute etter matlagingstips. Gjerne blogger. Fordi jeg skjønner jo at sunn mat er viktig. Jeg elsker oppskrifter som reklamerer med sunt, godt, raskt og ENKELT. Og her kommer jeg til kjernen:

For kjære matbloggere. Overskrifter som dette, tar totalt motet fra meg. Jeg føler meg sjelden mer mislykka som husmor enn hva jeg gjør etter å ha gått på et av deres «superlettvinte» middagstips. Som i går. REKK OPP HÅNDA den som synes det er lettvint med middag som blant annet innebærer TO stekepanner , samt en squash og en aubergine i terninger? Som skal være en enkel pastarett, men som tar EN time å lage? (Og som, i hvert fall for rotehuer som meg, sørger for store mengder oppvask?) Ikke ble det spesielt godt heller. Det eneste som kom ut av det var 1.At vi ble mette. Og det er jo bra. 2. At mannen ble imponert over mitt reportoar på kjøkkenet. Det er jo også bra. 3. At jeg MISTA TOTALT TRUA PÅ MEG SJØL SOM HUSMOR. (Igjen). Det var ikke lettvint! Lapskaus på boks er lettvint! Kan dere ikke skrive at det er ganske tidkrevende, men at det er verdt det, for eksempel? Jeg BER dere om å styre unna ordet lettvint, i hvert fall.

Nå vil jeg jo ikke at mine blogglesere skal riste på hodet og sukke over mitt manglende husmorgen, så derfor skal jeg gi dere et tips. (Kjære Elisabeth innerst i veien,  www.innerstiveien.blogspot.no , jeg håper inderlig du tilgir meg denne. Både du og jeg vet at dette tipset kommer fra deg, men jeg TRENGER å få en oppsving på husmorselvtilliten min. Jeg håper det er greit at jeg regelrett stjeler tipset fra deg, bare for å få mulighet til å komme meg litt ovenpå. Jeg har jo testa det selv, med stor suksess, og følte et snev av vellykkethet da jeg så resultatet. Igjen: I`m so sorry).

Altså. I min heim, skjer det til stadighet at ting svir seg i kjelen. Gjerne ting som innebærer melk. Og det er et forbaska styr hver gang. Det sitter jo som betong, og resultatet blir halvrene kjeler. Men ikke nå lenger.. For nå har jeg kommet opp med verdens beste husmortips! Man tar bare en halv oppvasktablett og vann i kjelen, setter den på plata og lar det koke. Og VIPS, kjelen blir som ny! Kanskje til og med blankere! Fantastisk! Dette er helt klart et tips etter mitt hjerte, særlig fordi det gjør seg selv. Jeg er vesentlig mer skeptisk til husmortips av typen hell på litt edikk blandet med potetmel, legg det i fryseren, damp det med føneren og skrap bort med en kniv, da dette genererer en god del jobb. Men å sette på en plate med vann.. Fantastisk. Så vær så god, folkens!

Jeg ønsker å gå inn i helgen med atter et tips. Og dette har jeg funnet ut helt av meg selv.

Ikke gjør helgehandelen på torsdag. Da er det lite godteri igjen når fredagskvelden kommer, asså.

Blir digg med gulrot til Senkveld,da.

8 kommentarer

  1. Da skal jeg følge ditt råd å skrive på alle oppskriftene min om de er enkle eller vanskelige, dessuten om hvor lang tid det tar å lage det. Kanskje også litt om hvilke redskaper. Det er jo dumt å begynne å lage noe hvis man ikke har et viktig redskap.

    Pasta med tacosaus er en superrask hverdagsmiddag:http://bestemorsmat.blogspot.no/search/label/Pasta%20med%20tacosaus


  2. Vennligsinnede, artige, skrivedyktige husmødre har rett til å stjele slike gode husmortips. Ja, jeg vil nesten si en plikt.. 🙂

    Og kunne ikke vært mer enig når det gjelder oppskrifter av den «enkle» sorten. Mye kutting og ingredienser jeg vanligvis ikke har i huset og ekstra mye oppvask – defineres ikke som enkelt og lettvint i mitt hue.

    Godt tips det angående helgehandlinga, det tipset har jeg fulgt i dag. Og det hadde selvfølgelig ikke noe med å gjøre at jeg ikke gadd i går…..

    God helg!


  3. Jeg er SÅ glad jeg (tilfeldigvis) kom over den bloggen her. Jeg er en av de som dras mot «hovedfruen», inne og leser og sitter deprimert igjen etterpå. Jeg har ikke trent 6 timer i dag, huset mitt er ikke skinnende rent bestandig, og herregud – HVEM har tid til å lage gourmetmiddager med vin og julebordsdekka bord hver dag?

    Din, derimot, den leste jeg gjennom ganske kjapt, og må si at den er absolutt fantastisk! Jeg ler både av og med deg, hehe 🙂 (Og DET er ganske bra, iogmed at den ikke engang inneholder bilder!)
    Du gir en god følelse at normalt ER ok, og det er så deilig!

    Samtidig så ler jeg meg halvt i hjel av alle situasjoner du havner oppi, for jeg har en tendens til det samme, og kjenner den syke tankegangen som kommer der, haha:)

    OG- til slutt, bør du være litt stolt for jeg har ALDRI kommentert en blogg, men synes du fortjente masse ros 😀

    Ha ei fin helg 😉


    • Jeg ble så stolt og glad at jeg i gledesrus klarte å trykke på feil knapp og dermed la kommentaren din i papirkurven! 🙂 Heldigvis (og utrolig nok) klarte jeg å gjenopprette! Takk skal du ha, god helg til deg! 🙂


  4. Kjenner deg ikke, men må bare legge igjen en kommentar for det:

    Først; utrolig morsom blogg! Driver med eksamenslesing nå, så veldig herlig å kunne kikke innom her en gang i løpet av dagen og få meg en god latter. Tror aldri en blogg har fått meg til å le så mye og så høyt! 🙂

    Og; tenkte jeg bare skulle gi deg et husmortips som faktisk funker! Toro har en pose som heter «pasta di parma familie», som bare skal kokes opp med melk og smør. Så kommer mitt private triks.. Mens dette koker i 10 min for å bli ferdig, så steik en pakke bacon og en boks hermetisk mais i panna, for så å ha dette oppi gryta med pastaen på slutten av koketiden. Pasta, hvit saus, bacon og mais er en fantastisk kombinasjon! Og fantastisk å kunne ta utgangspunkt i en Toro-pose og ende opp med noe «eget og hjemmelaga» 🙂 Det samme gjelder for så vidt med Toro blomkålsuppe-pose. Hiv oppi en blomkål i biter og en halv boks fløte på slutten av koketida, og du får «hjemmelaga» suppe på 1-2-3 🙂


    • Tusen takk for gode ord og gode tips! Sånt liker jeg! Pastaposen er herved notert som middag på tirsdag, så går vi for blomkålsuppe på torsdag! 😉 Ha en strålende dag! 🙂


  5. åh, så enig i de derre «enkle og raske» middagene!!…. TO stekepanner – det er jo absurd det! Det er jo Hellstrøm-style lissom! nei…. det blir fort middager ala lappskaus på boks her og… fint å høre man ikke er alene om det heller! 😉 Storesøstra mi har snart voksne barn, og synes det er gøy å kokkelere… lager Tikka Masala fra BUNNEN av lissom! og da snakker vi ikke fæncy krydder på glass – vi snakker krydderPLANTEN som kuttes opp or whatever! (og ikke bare basillikum lissom, men….. ja, som å skrape en kanelstang over grøten istedet for kanel på krydderglass…! ja, du skjønner?!…. Jeg synes jo jeg er FLINK hvis jeg kjøper sånn Tikka Masala PAKKE jeg!…. trår til med tikka masala i helga lissom!!….. (det er meeget sjelden det skjer og skal jeg si deg!) …. jepps, så man er forskjellig!… det gjelder bare å ikke sammenligne seg! prøve i allefall! …… 🙂 PS! Eksen min skulle ha meg til å ta dykkerlappen – så der kjente jeg meg igjen der og gitt!;) (den opplevelsen er jammen et eget blogginnlegg i bloggen jeg ennå ikke har….hm…!) ….. hehe! takk for atter et morsomt og oppmuntrende (på sin egen lille fine måte!) innlegg! 🙂 LT


    • He? Skrape kanelstang over grøten? Haha, det har jeg aldri tenkt på! Når sant skal sies, så vet jeg egentlig ikke hvordan en kanelstang ser ut. Eller hvor den kjøpes. Eller hva den brukes til.. Og begynn å blogg! Jeg heier på deg! 🙂



Legg igjen en kommentar

