h1

Bordeaux skal det være

november 13, 2012

Dagen i dag startet to timer for tidlig, klokka 4.30. Jeg prøvde iherdigå stenge verden ute, men min lille verden var ikke til å rokke. Det var morgen. Vi stod riktig nok ikke opp før halv sju, jeg har nemlig lært at barn kun på denne måten kan lære seg når dagen begynner. På disse to timene rakk jeg å tenke en hel del. Barnet var fornøyd og pludret i vei, så sånn sett lå det til rette for en gemyttelig stemning. Men jeg har et problem. Med at jeg ikke synes det er særlig hyggelig på den tiden av døgnet. Og da tenkte jeg på at de med store barn oppriktig mener at dette er noe jeg kommer til å savne. Akkurat det har jeg vondt for å tro. Når klokka er 4.30, er det kun èn ting som står i hodet på meg: LA MEG FÅ SOVE. VÆR SÅ SNILL. JEG BER. Hadde datteren skjønt prinsippet med forhandling, hadde jeg vært villig til å gi hva som helst. For tre timer søvn.

Vel oppe og i gang, var det det evige klesvaskposjektet som krevde sitt. Og som vanlig, så måtte det gå fort. Og som vanlig tok jeg med meg litt for mye i trappa. Og, som ikke fullt så vanlig, så tryna jeg noe så skikkelig i trappa. Akte ned 8 trappetrinn, under et tørkestativ, med et sjørøverflagg i den andre hånden og en tannbørste i munnen. Veldig spesielt. Veldig mye lyd, tørkestativet var nemlig også fylt av klesklyper. Da jeg nådde bunnen av trappa, kom det ikke en eneste lyd. Jeg jobbet knallhardt med meg selv for å gi mitt bidrag til stillheten. Jeg brant nemlig inne med noen gloser jeg ikke orker tanken på at poden kunne gjengitt i barnehagen. Gikk fint, det. Først nå, 12 timer senere, jeg har satt meg ned og kjent etter. Det gjør dritvondt, lissom. Likevel er det verre å tenke på at naboen har fri i dag og KAN ha vært vitne til det hele. Jeg har hørt at «den late bærer seg ihjel fremfor å gå to ganger». Mulig den treffer meg.

I dag har jeg sjekka ståa hos fotballfrua igjen. Jeg registrerer at hun i dag har vært nær ved å hoppe i taket av at hun endelig har funnet et burgunder skinnskjørt. Jeg klarer ikke slutte å la meg fascinere av våre forskjellige liv. Jeg har også vært nær ved å hoppe i taket i dag, men det var fordi jeg har ordnet med godteposer til helgens barnebursdag. Og fikk en kjempeoverraskelse ved at det var en sjokoladegullpenge for mye. Da er takhopp nærliggende her i heimen. Frua er nok ikke så begeistret for sjokoladegullpenger, hun har nemlig fått en ny favoritt til kaffen: Blåmuggost. Hun ELSKER faktisk smaken av blåmuggost til kaffen. Vi kan jo ikke møtes på halvveien om vi hadde hatt lyst engang.

Nå får jeg begynne å tenke på hva jeg skal ikle meg under helgens feiring. Det blir ikke lett, men jeg skjønner at jeg må gå for bordeaux. Fargen, altså.

16 kommentarer

  1. Ha ha, jeg har noen store barn, og jeg savner IKKE å stå opp kl 4.30. Å måtte vekke ungdommer fordi de skal på skolen, er kakestykke i forhold til småtasser som vil være våkne.
    Har ikke sjekka fotballfrue i dag, men nå ga du meg høydepunktene.


    • Det skal sies at det er ganske ok å ha huset for seg selv etter 19.15,da. Og all O`boyen. Frua kommer med tips til å beholde romantikken også, så det kan være verdt en tur innom.


  2. Medfølelsen flommer. Her kom jeg i seng rundt to (hadde vakt i går) og fire var pjokken i strålende hmør.. Utrolig hva man får til med en armkrok, ei flaske velling og en sutt, men å sove fra to til fire, fra fem til sju er ikke det jeg kaller en god natt… Men jeg sto nå på beina ned trappa så aldri så galt. Ellers hører jeg jo nå til min fortvilelse at jeg har noe til felles med denne frus, jeg synes også at blåmuggost er godt! Men jeg liker ikke kaffe så jeg satser på at det retter det opp igjen.
    Ha en fortreffelig aften!


    • Haha, utjevnet! :-)Måtte vi få en god natt, med SAMMENHENGENDE søvn! Såpass skylder de oss, egentlig.


  3. Har nettopp klikka meg inn paa bloggen din for foerste gang. Jeg ler saa jeg griner og har etter andre innlegg allerede tipsa bestevenninna mi paa Facebook om at hun maa lese bloggen din. Du er lagt til fast-blogg-lese-listen min, rett under Fotballfrue (selvsagt). Jeg bor i Australia og skriver paa tastaturet mitt paa jobb (derfor ingen ae, o eller aa, you get the point).. Ja, jeg er paa jobb og leser blogg i arbeidstiden. Men ettersom du ikke har bilder paa bloggen og kollegaene min ikke forstaar norsk har jeg naa lest i 45 min uten at noen har lagt merke til noe uvanlig paa dataskjermen min. Yey! For aa si det saann, jeg kan ikke lese Fotballfrue paa jobben for hun har saa mange bilder. Jeg kommer tilbake imorgen. Har jo saa mye jeg maa ‘catch up with’. PS kan gi deg noen tips ang Pinky dialekta. Jeg er nemlig fra Kristiansand. Hilsen Monica 🙂


    • Haha, herlig! Og jeg føler meg jo ekstremt populær når som jeg vet jeg har en leser down under, lissom! 🙂 Ha en super dag!


  4. Haha .. Jeg er vel også litt for lat, som heller bærer litt for mye en gang enn å måtte gå to ganger. Jeg håper at du ikke slo deg for mye.
    2-åringen her i huset våknet 04.45 i dag, takk gud og lykke for at han faktisk sovnet igjen og sov en time til da jeg tok han inn i vår seng. Dessverre ble jeg liggende i en helt forvridd stilling, så nakke og rygg verker i dag .. jau jau .. Jeg fikk da i det minste sove litt lenger. :/


    • Det er ikke alltid det hjelper å tenke på at vi får sove når vi blir voksne.. Håper nakken har kvikna til! 🙂


  5. Herlig blogg du har!
    Her skal jeg titte innom litt. Er du på Bloglovin?

    http://www.melissaspania.no


    • Hyggelig! Men bloglovin er jeg ikke på.. Tror jeg,da! Nerd, skjønner du!


  6. Haha, nå lo jeg høyt! Dette er hverdagen, og jeg må si at dette er jo 10 ganger bedre å lese enn hva bloggedronningen skriver. Glad for å se at verden overhodet ikke er perfekt, men likevel OK å leve i 😉


  7. Fantastisk blogg:) Blir glad av denne!! Sikkert mange av oss som kjenner oss igjen:)
    Jeg leser også fotballfruen, men det blir som en helt annen verden enn den jeg lever i.

    Stå på videre:) Jeg skal følge deg:))


    • Så hyggelig!! 🙂


  8. du har fått fast plass på lista mi og!:) hilsen hu som ant har hatt samme tysklærer som deg! 😀 LT



Legg igjen en kommentar

