h1

Kaka som forsvant

oktober 19, 2012

I dag har jeg vært på hyggelig, selvutnevnt barselgruppe med artige jenter som ler. Bra formiddag! Og jeg VISSTE at denne bloggtilværelsen kom til å gjøre noe med meg: I går bakte jeg nemlig en kake som jeg skulle ha med i dag. En ekte kake! To go! Jeg gikk selvsagt for en idiotsikker eplekake, hvor jeg til og med kan oppskriften utenatt, fordi alt, unntatt bakepulver, er noe med 2. (2oo g smør, 2oo g, sukker, 2 egg, 200 g mel. Og 1 t-skje bakepulver). Helt idiotsikker var den selvsagt ikke, så jeg måtte ringe og konferere med to bedrefungerende venninner da deigen var ferdig. Jeg kunne nemlig erindre at deigen skulle se ut som en slags røre, noe de kunne bekrefte at den skulle. Min så ut som trolldeig. Heldigvis har jeg ikke kommet så langt i kakebakertilværelsen at jeg kaster en deig fordi den er mislykka. Kake er kake, lissom. Så jeg pressa deigen ned i en kakeform (lite brukt, sådan), og lot det stå til. Og jammen ble det kake. Ganske flat og stygg, men likevel. Jeg måtte jo prøvesmake, og sa meg svært fornøyd med resultatet. Gikk sånn småfornøyd og kry rundt på kjøkkenet i går kveld, og sa høyt til meg selv at «jeg bare brå-smalt sammen en eplekake for å ta med på besøk, jeg».  Skar kaka sirlig opp i biter, satte den på fat, tok på folie, satte den i kjøleskapet  og sovnet tilfreds. Veldig bra så langt.

Datter våknet ekstremt tidlig, jeg roet henne en stund, men ba samboer ta over klokka 7. Da gikk de ned, og jeg fikk sove et par timer. Fortsatt veldig bra.

Etter litt stress og styr, skulle vi reise på barselgruppe. Samboer kledde på datter, jeg hentet kaken fra kjøleskapet, reflekterte ikke over at fatet var byttet med en tallerken, satte kaken på benken og så tilfeldig bort på samboer. Som nå hadde fått et veldig langt ansikt. Stillhet. I sakte film snur jeg meg mot kaken. Ser tallerkenen. Snur meg mot langansiktet på gulvet. Kaken igjen. «HAR DU SPIST OPP KAKA??!!» Langansiktet har ikke mistet munn eller mæle, og kommer kjapt med en utgreiing om at han trodde jeg hadde bakt for å være snill mot han, at han ikke hadde spist så veldig mye og BL A BLA BLA. Jeg parerte greit med min utgreiing om kaker til frokost og kosthold generelt, og stemningen var heller laber. Jeg kom etterhvert til meg selv, og avsluttet diskusjonen med at «da har jeg ihvertfall noe å blogge om i dag.»  Jeg fikk en trussel til svar: «Du kommer til å skrive at jeg har spist halve kaka, og det har jeg ikke gjort. Hvis du skriver det, kommer jeg til å bloggrape deg. Seriøst». Greit, det mangla kanskje et halvt stykke på en halv kake. MEN LIKEVEL.

Jeg husker da jeg var singel og pratet seriøst med en venninne om hvor grusomt det måtte oppleves hvis noen forsynte seg av noe godt du hadde i kjøleskapet uten at du var klar over det. Hvis du for eksempel hadde pizzarester som du gledet deg til å komme hjem å spise. Så var de ikke der mer når du skulle ha dem. Det er akkurat like grusomt som jeg forestilte meg.

Uansett, jentene var forståelsfulle, og jeg solte meg litt i kakebakerglansen likevel. Det fortjente jeg jammen..

 

2 kommentarer

  1. Det er en av grunnene til at jeg er single! Skjønner din frustrasjon! Kan notere meg at ingen har ringt m hva gjelder baketips. Men…ser den. Gleder meg til å lese bloggen din hver dag. Å lese om andres ubeskrivelige og enorme vellykkethet er lite underholdende, dette derimot..! Well done! Kan forresten opplyse deg om at jeg kikka på zumba sider. Der selger de noe som, for meg, så ut som jazzbukser. Velger å tro du er forut for din tid


    • Å? Ja, du skal ikke se bort fra at jeg ligger et hestehode foran dere andre:) hadde de strekkbukser også?



Legg igjen en kommentar

