h1

Sur svie—

oktober 14, 2012

I går hadde vi det så trivelig at jeg sprengte noen grenser. Jeg drakk aaalt for mye (2.5 glass vin) og var oppe aaalt for lenge. (Femten minutter over midnatt). Å slå ut  håret har definitivt endret sin betydning de siste tre årene. Resultatet har dog forblitt relativt uendret: TRØTT søndag, take away pizza og tilløp til harahjerte. Kaptein Sabeltann på DVD er imidlertid et nytt innslag.

Når roen nå etterhvert senker seg over heimen, tror jeg at jeg skal ta frem strikketøyet mitt.

Strikketøyet mitt. Jeg dævver.

Meg + strikketøy er en feilkobling uten sidestykke. Jeg kan i grunn ikke strikke, jeg er i hvert fall ikke flink, jeg liker ikke å strikke, jeg skjønner ikke strikkeoppskrifter og jeg har aldri fullført et strikkeprosjekt. Likevel ble jeg ( nok en gang) overbevist da favorittprogrammet mitt (God Morgen Norge) dro frem den forbanna Dorthegenseren. Som er så enkel å strikke at alle kan klare det. Yeah right. Klok av diverse skader, investerte jeg i hvert fall ikke i ekte Dorthegarn. Neida, jeg dro på Europris og hamstra garn for 200 spenn. 1- 0 til meg. Tenkte jeg. At det var en garntype som trengte tynne pinner og alt det der, så jeg ikke på som noe særlig problem. Garn er garn og strikking er strikking. Tenkte jeg videre. Jeg lurer på hva som skjer i hjernen min når jeg oppriktig tenker at jeg kan tilpasse strikkeoppskrifter etter eget forgodtbefinnende. En maske her og en maske der, lissom. Uansett, for å gjøre en lang histore kort: 1. Dorthegenseren er ikke så enkel å strikke at alle kan klare det 2. Garn er ikke garn og strikking er ikke strikking. 3. Strikking er så teit. Når jeg en gang skjønner hvordan jeg legger ut bilde på bloggen, kan dere sjæl få se. Det er bare det såkalte bakstykket som har blitt produsert, men ingen, jeg mener INGEN, hadde kunnet gjette at det var tenkt å være rygg på en genser.

Greia nå da, er at jeg har jo blitt litt mer idealist på mine gamle dager. Så jeg kan jo ikke kaste bakstygget på Dorthegenseren. Da passa det fint at vi fikk lapp i postkassa om at Ukrainahjelpen, eller noe sånt, skulle komme å hente tekstiler hvor alt var av interesse. Også stoff. Jeg vet ikke helt om garn og stoff er det samme, men for meg må det sies å være samme ulla. Så nå skal jeg strikke opp den store mengden garn, lage et enormt bakstykke og sende det østover. Jeg er litt usikker på hva de kan bruke det til enda, men de finner sikkert på noe. Jeg skjønner selvsagt sjæl at jeg må kompansere med noen ålræite lopper også, så jeg garanterer at jeg skal pakke ned noen klær som jeg oppriktig trur vil glede noen arme sjeler. Uansett har jeg det travelt, de kommer på onsdag, og jeg har fryktelig mye garn.  Selvom det sies at det er tanken som teller, er jeg i de fleste sammenhenger glad for at det ikke er sånn. De fleste av mine tanker må jeg si jeg er meget takknemlig for at ikke kan tas med i beregninga… -Men denne tanken er altså god!!

Og en ting til: Dere som tar dere et par mandler når dere er godtesjuke og er fornøyde med det…. Skruuuuu ju, ass!! 🙂

4 kommentarer

  1. Digger sååå den siste kommentaren din, møkkafolk!
    Du skriver bra og digger at noen i denne verda ikke blogger om vellykkethet og cup cakes i alle herrens farger! Du er kul, sånn er d bare. Forresten hørt at en del av disse innsamlingsprosjektene er humbug og at de selger klærne i stedet. Litt spent på prislappen på genser/ bakstykke/ pledd/ dørmatte eller hva de anser strikketøyet ditt for å være. Gleder m til å lese bloggen din i morgen:)


  2. Kan bekrefte at Doethegenseren på ingen måte er idiotsikker. Her har mutter’n min overtatt prosjektet etter at jeg har stagnert etter at bakstykket ble ferdig. Og jeg begynte i juli.. Stå på, husfrue! Jeg digger bloggen din!


  3. Takk,ass. Men du skal ha for bakstykket.


  4. og jeg håper du kan hjelpe meg å holde utkikk på Finn, Jorun! Kan garantere deg at cupcakes aldri vil dukke opp på den siden her! 1-2-3 muffins, derimot—



Legg igjen en kommentar

